Stor i Bloggosfär

Den här bloggen är tänkt att handla mycket om hur gör sin blogg populär. Jag har helt tänkt att rikta till alla som tycker att det att göra popularitets arbetet själva, anser det vara strategiskt viktigt att lära sig eller inte har råd att betala någon för att göra det.

Jag tänker dessutom vara ytterst konservativ med vilka metoder vi diskuterar. Att betala en seriös publist för att göra en review av sajten och sedan inkludera den som länk om den håller måttet tror vi är acceptabelt. Detta genom att Yahoo och flera andra stora och seriösa kataloger arbetar på detta sätt. Kan en metod anses vara mer tveksam diskuterar vi det inte.

Min kunskap och erfarenhet när det gäller bloggar och bloggsfären är ytterst begränsad. Närmast vet jag löjligt lite om bloggning. En viktig målsättning med bloggen är med andra att jag ska lära mig mer om ämnet.

Här är dock en bloggpostning gjord av någon jag tror är kompetent där han förklarar hur en blogg blir populär…

21 Tactics to Increase Blog Traffic | SEOMOZ.org
21 bra uttänkta tips för hur din blogg ska bli välbesökt.
www.seomoz.org

För er som inte ids läsa den eller inte gillar att läsa på engelska är tipsen sammanfattade nedan:

  • WordPress, Blogger, MovableType och Typepad fungerar helt ok.
  • Välj titlar som både tilltalar besökarna och innehåller populära nyckelord.
  • Var social i andra bloggar och forum.
  • Tagga ditt data med del.icio.us och liknande tjänster.
  • Börja inte med kommentarer innan bloggen är välbesökt.
  • Skriv inte om något bara för att ha skrivit om det.
  • Länka genomtänkt.
  • Bjud in gästbloggare.
  • Annonsera först när bloggen blivit populär.
  • Använd bilder i postningarna.
  • Blogga om intressanta saker som inte alla andra redan har bloggar om.
  • Följ upp statistiken.
  • Var personlig.
  • Arkivera med relevanta nyckelord.
  • ”Smart URLs” tros vara bra.
  • Dela så mycket som möjligt med läsaren.
  • Mindre än 1/20 postningar ska vara länkbeten.
  • Utnyttja de dagar när ni har många besökare.
  • Bygg upp ditt varumärke.
  • Gör inte läsarna besvikna. Överraska dem positivt.

Nu försökte jag riktigt tänka till kring titeln för den här postningen:
1. Stor i Bloggosfär För läsaren. Det bästa jag kom på.
Hum… Känns verkligen ”Stor i Bloggosfär”

Sedan ska man dela med sig och vara personlig:
– Jag borde ha struntat i att arbeta i kväll och gått ut på krogen istället…

One response to this post.

  1. […] Jag skrev nyligen om och testade SEO-tips som publicerats av SEOmoz. Ett av deras tips var att det är bra att delta i communities och gärna länk-communities. […]

Kommentera

