Att få läsare från Aftonbladet och andra nättidningar

I arbetet med vår nättidning Nyfiken vital har vi identifierat flera grupper av läsare som kommer från sökmotorn Google.

En av de intressantaste är läsare som läcker från de riktigt stora nättidningar: Aftonbladet, BBC World m.fl.

Fenomet uppstår genom att dessa nättidningar ofta saknar egen referensinformation om ett aktuellt ämne som de bevakar. Med Nyfiken vital kombinerar vi referensinformation med aktuella nyheter. Resultatet blir att när Aftonbladet skriver om att gurkmeja är nyttigt får vi ordentligt med nya läsare.

Informationen i Aftonbladets forskningsnyhet får läsaren nyfiken på gurkmeja, men nyheten väcker dessutom en massa frågor. Läsaren söker därför på gurkmeja med Google. I sökresultaten för gurkmeja ligger Aftonbladet högst upp och sedan Nyfiken vital. Läsaren kommer därför till vårt material.

Detta är en mycket intressant grupp av läsare för bloggar. De stora nättidningarna kan inte upprätthålla referensinformation om allt mellan himmel och jord. En blogg specialiserad på ett begränsat område med kompetenta skribenter kan ta över den rollen.

One response to this post.

  1. Värt att lägga till är att de läsare som vi fick i exemplet med gurkmeja uppenbart var intresserade av just hälsa. De har ju trots allt just läst en nyhet om exakt hälsa.

    Detta är med andra läsare som kan komma tillbaka flera gånger om de är nöjda med materialet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: