Att uppdatera material är viktigt

Både för läsarna och Google är det viktigt att hålla material uppdaterat. Vi uppdaterade för några veckor sedan GI-metoden för nybörjare på vår nättidning Nyfiken vital. Den skiljer sig från nästan allt skrivet om GI-metoden genom att ingen av oss som har arbetat med artikeln strikt följer GI-metoden utan, i bästa fall, äter sunt i allmänhet.

På Google låg den länge och jäste utan att vi uppdaterade den eftersom vi under en period drabbades av spam-annonser från Google Adsense varje gång vi gjorde något med viktminskning. Vi ansåg emellertid att Google nu hade fått en fullt tillräcklig period för att lösa sina verksamhetsproblem och körde därför ett nytt tema om viktminskning. Den här gången gick det utmärkt utan något som helst Adsense-spam.

Innan temat låg artikeln mestadels på position 15 – 25. I den första uppdateringen korrigerade vi diverse språkfel och tog bort en del redundant text. Jag försökte även hitta en seriös GI-sajt som vi kunde rekommendera samtidigt som de verifierade artikeln och gjorde en länkrekommendation av oss. Något bra sådan ”utväxling av länkrekommendationer” hittade jag emellertid inte. Men vi söker fortfarande😉

Google och språket

Artikeln gick emellertid upp till position 10 på Google för GI-metoden. Jag tror att Google dels tittade lite på att artikeln uppdaterades, men jag misstänker även att Google tittar på språket.

Vi har haft några artiklar som är vetenskapligt korrekta men som språkmässigt haft problem. Problemet kommer sig av att någon som är expert på ett område och hjälper till med en artikel sällan är skribent. I början hade vårt verksamhetsystem för hantering av detta inte växt färdigt och en del artiklar fick lida.

Det vi har noterat är att dessa artiklar går upp mer på Google när de uppdateras jämfört med artiklar som vi bara tillför nytt fakta i.

En vanlig uppdatering är viktig

Fortfarande vinner man på att uppdatera en artikel även när språket redan är korrekt. En del artiklar ligger nästan fastgjutna på Google oavsett vad konkurrenterna gör medan andra artiklar aktivt knuffar på varandra.

Ligger t.ex. TV4 och Nyfiken vital och ”knuffar” på varandra på position 9, 10 och 11 blir det ofta den sajt som uppdaterade materialet sist som får position 9.

Vi gjorde en nyligen en till uppdatering av GI-metoden för nybörjare. Orsaken var att bilderna lämnade en del att önska och vi bytte ut flera av dem och sökte igenom Flickr efter något lämpligt och prisvärt. Det gav oss position 9 på ”GI-metoden” på Google.

Google är trevlig

Personligen är jag mycket positivt överraskad av att ett redaktionellt material från en liten oberoende nättidning fortfarande orkar att konkurrera med de kommersiella viktminskningssajterna och deras respektive enorma mediapartnerns. Detta gäller ju särskilt som att vi inte uteslutande bevakar GI utan all forskning om viktminskning.

Det är detta som är så bra med Google:

Att ett bra material med en obefintlig budget kan konkurrera med ett stort kommersiellt material som också håller hög kvalitet.

Obefintlig budget kan kompenseras med massor av timmar av hårt arbete😀

4 responses to this post.

  1. Mycket intressant artikel!

  2. Mycket underskattat!

    Google tittar på detta.

  3. Numera ligger vi ju förövrigt tvåa på ”GI”, ”GI metoden” och ”GI-metoden”🙂

  4. […] Uppdatera material. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: