Sunkiga mobiltelefoner, irriterande mobilsignaler och det värdelösa SMS

Min första mobiltelefon var en Siemens S-80. Det var en ganska stor mobiltelefon vilket innebar att det var svårt att förlägga den och att den var lätt att handha. Efter det hade jag en Nokias WAP-telefon, vilken hade stora kvalitetsproblem, men likväl hade en rimlig storlek.

Nu har jag en Nokia som jag införskaffade eftersom jag trodde att det var möjligt att koppla en sladd mellan den och datorn för att föra över bilderna från den inbyggda kameran. Detta var inte möjligt och istället förväntas jag skicka bilderna över mobilnätet vilket jag aldrig gjort och förhoppningsvis aldrig ska tvingas till. Idag kan man få GSM för nästan ingenting så varför ska jag tvingas använda GPRS eller UMTS?

Värdelös TV-reklam om mobilabonnemang

Jag förstår heller inte TV-reklamen. Antingen försöker den vara rolig på bekostnad av imbecilla eller så är mobilföretagen stolta över och vill visa upp en inkompetent personal. Varför tror man att jag vill köpa ett mobilabonnemang från företag vars medarbetare i callcentret uppenbart inte ens klarar av de mest enkla vardagsgöremål?

Låt mig slippa se sörjan. Låt mig slippa alla förbannade säljare som försöker säljer sörjan på stan. Och sluta att ringa till mig!

Min nya Nokia

Den nya nokian är inte helt utan poänger. Den har gummi på utsidan eftersom det är en sportmodell. Jag uppskattar det eftersom jag tappar den av och till. Nackdelarna är att den är liten och regelbundet försvinner.

Den har också in inbyggd kompass som visar flera grader fel (varierande fel så går du vilse ligger du riktigt risigt till om du försöker använda den) och en termometer som heller inte anger korrekta värden.

Hobbys för pojkar mellan 8 – 12 definieras av vilka attiraljer som krävs. Frimärkssamling är t.ex. en kass hobby eftersom inte särskilt många grunkor krävs. För fiske finns däremot hur mycket grunkor som helst att tillgå vilket gör det till en populärare hobby. Däremot kan man notera att just sorteringen av grunkorna är vad som är populärast

Samma fenomen gäller uppenbart dagens mobiltelefoner. Mobiltelefonerna utvecklas för barn och omogna ungdomar och vuxna. Jag vill däremot ha en funktionell mobiltelefon i rimlig storlek som jag kan ha många år.

SMS (short message service)

SMS vet alla vad det är. Det är ett sunkigt signaleringsprotokoll som används i mobilnäten. Protokollet, eller snarare formatet, stödjer inget av ens de mest grundläggande kraven. Det finns t.ex. ingen garanti för att meddelandet kommer fram och det detekteras inte när ett meddelande försvinner.

Ännu värre är att det inte finns något rimligt sätt att utnyttja det. Mobiltelefonen är för liten för att det är något jag ska hålla på med. Totalt har kanske skickat tre SMS från en mobiltelefon under hela mitt liv.

Ännu värre är att jag förväntas betala för att använda ett sunkigt protokoll som SMS. Varför skulle jag göra det? Jag kan skicka e-post gratis från datorn och jag tänker absolut inte sitta och skicka textmeddelanden när jag är och handlar eller sitter på tåget. Tvärtom stänger jag troligen av mobiltelefonen. Vill någon mig något får de vänta.

Gratis SMS

Det finns emellertid möjligheter att skicka gratis SMS utan att tvingas använda en minimal mobiltelefon tillverkad för barn. Möjligheten har helt säkert funnits länge men är något som jag totalt missat. Och jag har nu totalt skickat runt sju SMS. Cirka tre från mobiltelefoner och fyra från med hjälp av datorn.

Sunkiga mobiltelefoner, ett dåligt kommunikationsprotokoll och irriterande ringsignaler

SMSlandet som erbjöd gratis SMS har förövrigt också ringsignaler. Ok så vi har minimala mobiltelefoner med en massa onödig funktionalitet av dålig kvalitet. Fortfarande är de oerhört populära. Folk sitter och skickar text med ett skitprotokoll och Uppsalas alla ungdomar torterar mig med vansinnigt irriterande ringsignaler.

Inte nog med att jag ska behöva torteras med ringsignalerna när jag promenerar i parken, är på biblioteket eller sitter på en restaurang med en vacker kvinna. Dessutom är ringsignalerna uppenbart konstruerade just för att irritera. Ju mer irriterande ringsignal desto mer status.

Troligen framgångsrika företag gör dessutom reklam för sörjan på TV. Av och till när man drabbas av tortyren på stan händer det ofta jag instinktivt försöker greppa fjärrkontrollen för att stänga av det.

Slutsatser om vår mobilkultur

Slutsatsen är att vår kultur har gått fel någonstans. Jag tror att det är skolans fel och att
värnplikten är mer eller mindre avskaffad. Klassiska dygder och värdefulla värderingar har ersatts med en fjantig strunt kultur där man vuxna män finner nöje i något som vi alla (hoppas jag) skulle ha hånskrattat åt för 15 år sedan.

Mer information

Nu är väl medveten om att de flesta av er hellre letar efter nya irriterande mobilsignaler hellre än att lära er något vettigt. Likväl:

Kommentera

