Fyra sorters te

När jag vi gjorde temat om GI-metoden lade jag ner mer energi på att få länkar. Det gav mer än vad som framgår av bloggen genom att jag också tipsade flera hemsidor om vårt tema vilket gav en eller två länkar. Dessutom tror jag att en eller två nyheter blev bloggade.

Te

Vårt tema om te har jag däremot inte lagt ner särskilt mycket tid när det kommer till att få länkar. En anledning är att jag skriver hela det temat själv så det finns inte en massa tid att lägga ner på annat. Sedan har te redan fått ganska mycket länkar av sig själv när vi haft tema tidigare och till nyheter under kontinuerlig bevakning av forskning på området.

Temat har faktiskt fått lite länkar den här gången. Jag testade (Tai Ping Hou Kui är perfektionen av kinesiskt grönt te) två te från House of te och har flera sorter kvar från den som jag eller någon annan ska försöka hinna med att skriva om. Det som var kul var att de länkade till testet vi skrev. En nyhet blev dessutom bloggad en eller två gånger.

Artiklar om te

Till temat GI-metoden skrev jag två korta artiklar som jag publicerade i artikeldatabaser. Konceptet med artikeldatabaser är potentiellt till värde för: läsaren, sajtägaren, författaren och sökmotorerna. Så även i tema te tänker vi arbeta med dem.

Man skriver en artikel till artikeldatabasen om ett ämne. Artikeldatabasen publicerar artikeln och då får synlighet på ämnet du skriver om och du kan länka relevant till din egen kvalitetssajt. En webbutik kan sammanfatta branschkunskap i en artikel.
Sajtägaren vinner en artikel och läsarna får tillgång till en förhoppningsvis bra artikel. Det sökmotorerna vinner är att innehållet respektive länkarna blir verifierade av redaktören på sajten.

Potentiellt kan alla vinna. På engelska finns flera mycket respekterade artikeldatabaser som håller mycket hög kvalitet. På svenska är det precis som med Wikipedian att det kommer ta längre tid genom att språkområdet är mycket mindre.

Den här gången tänkte jag lägga ner lite mer tid på artikeldatabaserna. Två unika artikelserier för respektive svensk artikeldatabas kommer jag att skriva. Den ena som jag påbörjat handlar om hur man kan dela in te i olika grupper. Varje artikel kommer vara en korrekt sammanfattning av en typ av indelning med länkar till djupare information. Den första artikeln är, Fyra Sorters Te, är publicerad.

Kommentera

