I bild – Att krydda och laga till ett Marsvin

Att äta marsvin är inte helt ovanligt i Sydamerika. De tros ha tämts just för sitt kött i Anderna.

Marsvin är enkla att föda upp
Marsvin förökar sig snabbt. Större djur tar längre tid på att föröka sig. Större djur som griser kräver dessutom stor plats per skördat kilo. Marsvin kräver lite utrymme och höjden går att utnyttja genom att burar kan finnas ovanpå varandra. Proteinhalten är hög och fetthalten låg i marsvin.

En etisk skillnad mellan att föda upp marsvin eller t.ex. höns för livsmedelsproduktion är svår att se. De bör ju båda ha ett ungefär jämförligt känsloliv och intelligens även om jag misstänker (utan att ha läst in mig) att marsvinet står ett par nivåer högre.

Peru Äter 65 miljoner Marsvin per år
Wikipedian uppger att Marsvin är ett vanligt livsmedel i Peru och Bolivia och särskilt i Andernas högländer. I Anderna finns en brist på proteinkällor. Frön som quinoa har alltid varit viktiga som alternativ för det kött vi äter här i Sverige.

Marsvin är därför en viktig del av kosten och något som alla kan odla.

Peru uppskattas konsumera 65 miljoner marsvin årligen.

Att krydda och laga till ett Marsvin
På Flickr hittar vi som vanligt intressanta bilder. I flera av bildbloggarna på Flickr kan vi hitta bilder av tillagade marsvin. Till bilden nedan finns receptet bifogat i kommenteringen.

Har börjar receptet på marsvin.

Här finns en bild på ett tillagat marsvin av en annan fotograf…

Här finns bilden.

Själv är jag lite tveksam till om jag skulle äta marsvin. Likheten i utseendet mellan dem och vanliga råttor är lite för stor. Men behöver man verkligen föda försvinner sådana invändningar snabbt och snart blir det vardagsmat eller helglyx.

Sverige äter nästan 1/2 miljoner kaniner årligen
Marsvin som livsmedel kan tyckas brutalt men egentligen inte mer så än annat köttätande. Kanin läste jag i Metro blir ett allt populärare kött i Sverige. I Sverige slaktar vi mer än 300 000 kaniner årligen och för att möta efterfrågan skulle en miljon behöva dö enligt uppgifterna i Metro.

Nedan har vi en bakad kanin med polenta.

Bakad Kanin

AttributionShare Alike Foto: avlxyz

Djurförsök med kaniner, möss, marsvin och andra smådjur
Vi gör djurförsök på möss, marsvin, råttor och andra smådjur (artikel jag skrivit på annan webbplats) som troligen kan vara betydligt mer grymma för djuren än att födas upp för slakt:

”År 2005 användes i Sverige (EU:s definition av försöksdjur) 1 111 284 försöksdjur i Sverige för medicinska och biologiska forskningsändamål enligt Djurskyddsmyndigheten. Av dessa var 65% gnagare. Läkemedelsindustrin använde 2005 134 150 försöksdjur medan Universitet, högskolor och landsting använd 659 442 och övriga företag och myndigheter 317 692 (undantaget Fiskeriverkets provfiske och fiskmärkning).”

Växtprotein är bättre för miljön
Bönor och andra baljväxter anses bättre för miljön än kött (artikel jag skrivit på annan webbplats). Det är ett viktigt argument för att inte äta kött generellt. Kött är ytterst ineffektivt utnyttjande av våra resurser. Just nu har det troligen ingen avgörande betydelse jämfört med andra faktorer, vår produktionskapacitet och behov men det kan förändras snabbare än många tror.

Relaterat
Den första bilden togs av pneff.
Bild nummer två av Trapac.
Och bild nummer tre av woodsm.

Mer om marsvin i Wikipedia.

Bloggat tidigare: Marsvin är inte direkt atletiska.

Bloggat tidigare: Hamstrar och marsvin – Enkla husdjur?

65 responses to this post.

  1. Ahh!

    Jag skickade nyligen denna kära länk till mina familjemedlemmar som har och älskar marsvin:
    https://marknad.wordpress.com/2006/12/20/marsvin-ar-inte-direkt-atletiska/

    Tänk om de nu ser detta … herregud

  2. Ja det blev ju i bästa fall lite komiskt. De såg inte särskilt trevliga ut måltiderna. Inte för att jag tycker att de ser direkt oaptitliga ut levande med hår, liknar grisar, men tillagade på bilderna liknade råttor lite för mycket.

    Grisar å andra sidan har ju gått från livsmedelsproduktion till husdjur långt senare.

    Och hundarna har vi ”aldrig” ätit🙂

  3. Posted by Mia on december 22, 2006 at 17:12

    Jag har marsvin själv och skulle nog inte kunna tänka mig att steka dem men visst är de nog väldigt effektiva på så sätt.

    De skaffar ju absolut inte ungar lika ofta och mycket som tex möss, men de är väldigt feta djur och säkert näringrika att käka.

    Äter men hönskan man likagjärna äta marsvin. Det är bara hycklande att försöka att ”inte äta de söta djuren”.

    Ungeför som veganer som blir tokiga av oro över delfiner som fastnar i tonfisknät…..istället för att bry sig om tonfisken.

  4. Posted by redheadmaniac on december 22, 2006 at 17:40

    coolt, fast de känns lite små. Manligare att gå och och döda en hund eller något.

  5. Jag äter som du och tycker ungefär som du gör. Sedan vill jag nog långsiktigt sluta äta kött, men det har inte bara med djuren att göra utan mer för att det är bättre för mänskligheten och miljön.

    Sedan känns det som att det kan finnas en paradox i att både bry sig om djurs välfärd och äta kött. Men man kan ju också betrakta t.ex. marsvin som att befinna sig i symbios med oss. Symbios i kontext av arternas urval och kamp mot varandra.

    I anderna får de kött av marsvinen. Å andra sidan finns det fler marsvin än annars.

    Men det går att göra argument mot de också.

  6. Fast hundar är ju köttätare. En flodhäst kanske eller en vattenbuffel?

  7. JÄVLA DJURPLÅGARE!!!

  8. […] Att krydda och laga till ett marsvin […]

  9. Posted by Sara on juni 15, 2007 at 12:07

    Blev upprörd när jag såg detta.. Har själv ett marsvin så det var ju inga trevliga bilder direkt..

  10. Posted by amanda on juni 16, 2007 at 08:54

    Fan ni är så jävla duma i huvudet ni bara dödar masa era djur plågar hatar er så Jävla mycket ni kn inte bara döda alla djur era mupar :@

  11. Posted by amanda on juni 16, 2007 at 09:01

    cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp cp HATAR ER SÅ JÄVLA MYCKET

  12. Posted by amanda on juni 16, 2007 at 09:21

    era jävlar jag komer stema er på¨djur plågeri förfan

  13. Nu 12 år och vegan sen jag föddes. Jag fattar inte hur du kan ha sådana bilder att vitsas på din sida! Har måna djur bla. 2 hästar, 3 hundar och 2 marsvin! Mina marsvin har det jätte bra och får gå ut och äta grän varge gång vädret passar! Ha bilder på friska och lyckliga marsvin istället!

  14. Posted by charlotte on juli 7, 2007 at 11:58

    asså shiitt jävla djurplågare bättre att vegiterian!!!

  15. Posted by älskar marsvin on juli 8, 2007 at 19:58

    asso JÄVLA HELLVETTES DJURPLÅGARE har vart vegan i typ 7 år nu sånna bilder borde inte få visas jag tittade på bilderna och sedan på mina marsvin 😦 JÄVLA DJURPLÅGARE!!!

  16. Posted by jenny on juli 17, 2007 at 11:38

    Jävla människor som äter Marsvin :@

  17. Posted by Johan on juli 28, 2007 at 13:53

    ja kan int fatta att dem jävla idioterna håller på att äta små gulliga marsvin. Jävla djurplågare.Jag hatar alla som äter marsvin .Jag har själv ett marsvin som hetter Snuffe.Ja fick nästan tårar i ögonen när jag så bilderna

  18. Jag är ingen vän av att äta djur själv även om det händer. Brukar periodvis vara vegan men mest av miljösjäl dock delvis för djurens skull då de ofta hålls illa.

    Men varför skulle det vara speciellt att äta marsvin, katter eller hundar? Har de mer djurvärde (att jämföra med människovärde) än en gris eller häst och i så fall varför?

  19. Idioter jävla idoter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++??????????????????????????????????????????????????????++

  20. Posted by PEACE!! on augusti 2, 2007 at 17:57

    Jag säger så här till dem som äter Marsviner Stackars djur har ni inget annat o äta dem har liv i sig precis som vi dem tänker ser och känner så tänk på det innan ni stopar nåt i era käftar . Man dödar en stackars liten djur bara ni blir mäta och sedan rapar sen skiter ni stackars djuret i toan era Psykopater.

    Till Alla Som ska eller ätit Marsvi jag säger så här Hur skulle du känna dig om jag dödar dig och grillar stekar dig och äter med dem andra då ???

    Ät vanliga kött era psykopater .Jag har lust doppa er i Bensin o tänder eld på er lätt!!! era djurplågare latinamerikaner / Amerikas Sopptuna ni är gud vet vad ni håller på det är därför ni svälter och är så fattiga lev vidare så detta är guds straff inte så konstig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  21. Själv har ju nu klarat att vara vegan mer än tre veckor!

    Så jag arbetar på det…

    Jag är absolut ingen vän av att döda djur för mat. Men åtminstone inte framför allt därför att man dödar djur utan därför att djurhållning för mat är ytterst ineffektivt och miljöförstärande jämfört med odling.

    Vi måste börja prioritera miljön nu. Och då inte bara för att minska miljöförstöringen utan primärt börja planera för katastroferna som det som påbörjats kommer innebära genom att det inte kan bromsas längre.

    Två frågor där som vi måste börja arbeta på nu:

    1) Kärnkraftverk måste flyttas inåt landet i åtminstone Frankrike, England och Benelux.

    2) Planering för att föda delar av Asien och västra Afrika måste på plats.

  22. […] äta marsvin Vad jag bloggat tidigare som fått många kommentarer är annars att laga till ett marsvin (annan blogg jag har) Många tycks inte läsa texten utan tror att det är jag som äter marsvin […]

  23. Posted by Sofi on augusti 15, 2007 at 20:17

    Ni är ju duma i huvet skulle ni själva vilja bli dödade å sen uppätna TÄNK någon gång

  24. Posted by Andreas on augusti 16, 2007 at 15:58

    kött är en naturlig del av våra liv, vi är allätare punkt slut,,,,djur skall inte på något sätt behandlas illa innan slakt, men att det skulle vara fel att äta djur är enbart löjligt att säga.

    VI ÄR DJUR,,,inget annat,,,,att påstå att vi står över djur i och med att vi kan välja att inte äta dom är fullständigt absurt….så ät kött. i alla dess former, men med måtta, ingen ras skall behöva utrotas pga av en annan ras.

    och snälla…..marsvin är inte det minsta fel att äta,,,,har själv ätit marsvin vid flera tillfällen under mina resor, och jag rekommenderar att åtminstone testa det, relativt gott, även om jag personligen föredrar Kanin och framförallt häst.

  25. Posted by Halloween on december 13, 2007 at 21:09

    Ok, jag vet bara för att bilden är först på google och sånt osv, jag vet visst är jag sent ute?

    Men jag gillar att kommentera skit! Ja, det är skrämmande när man ser sånna här saker. Men har vissa tänk på vad ni äter/har ätit? Ni skriver att ni har blivit veganer eller veg. men innan det, ni har säkert satt tänderna i en hamburgare. So what, tänker ni.

    Men kor är faktiskt heliga i Indien. Dom tycker säkert det är barbarisk att ens tänka på att äta en hamburgare. Men, vi äter det ändå. Jag tycker inte det är fel att äta djur, men alla tänker ju olika. Det finns ju kretslopp, eller hur. Inga köttätande vegare är med i den. Ni behöver ju inte äta marsvin då! Ät sallad, bönor och sånt. Och mjölk, det är nyttigt och det är inte kul för kon att gå omkring med en jättetung mage? Vill ni det?

    Jag säger inte att ni ska sluta äta kött, bara tänka på att inte låta så klagande, fel gör alla, annars är man omänsklig. När jag läste allt tänkte jag faktiskt på vad ni sa, och då förstod jag att det är barbariskt att äta marsvin, men så tänkte jag ”Hallå, i Kina äter dom hundar, vi äter ju kor, grisar, och andra djur! För säg inte att ni inte ätit en ändå köttbit i erat liv, för kött är nyttigt!

    Alla jag frågat om dom skulle vilja bli veg/vegetarian sa ungefär ”Nej, kött är nyttigt för människan och vi behöver det för att leva” Tänk lite innan ni skriver som vissa tycker (med massor av utropstecken och sånt) ”fjortisspråk” visst, vi lever olika. Jag tänkte ganska länge innan jag skrev,🙂

    /Mirrew

  26. Posted by Nico on december 15, 2007 at 17:52

    Hur i helvete kan ni äta så söta djur som marsvin.Jävla djurplågare.

  27. Det som är bra med den här bloggpostningen är att den väcker reflektion och uppmuntrar till åsikter. Det är viktigt.

    Jag tänkte göra ett experiment för att spinna vidare på det. Gör en egen bloggpostning med där du anger:

    1) Vad tycker du om att äta kött?
    2) Vad är (upplever du) de tre viktigaste argumenten för dig (avseende 1)?

    Något rätt eller fel kring 2 finns inte.

    Gör en länk till den här bloggpostningen och sätt ett trackback (trackback förklarat i Wikipedia).

    jag samlar länkar till era bloggpostningar och sammanställer alla argument, vilka som är vanligast m.m.

  28. Posted by rebecca on december 28, 2007 at 16:52

    Jävla djurplågare jag vill fan döda dom som gör så😥

  29. ”En flicka hon hävda hon var vegan, när skolan stängde hängde hon på maxgrillen inne i stan”
    Skulle själv aldrig vilja äta marsvin, men egentligen, tänk vi här i Sverige äter ju ko, gris, ja tom söta små lamm och inte protesterar man för det, jo möjligtvis då vegetarianerna åsåna, veganer ;O
    En liten tanke bara

  30. Posted by anna on januari 12, 2008 at 20:49

    hur i helvete kan man göra så här det är fan sjukt! jag blir illa mående fan jävla idioter !!!:/

  31. Posted by izcp on februari 6, 2008 at 15:27

    Seriöst när jag såg dom hära bilderna blev jag djupt nedstämd eftersom jag själv har två söt marsvin här hemma. Men samtidigt tänker jag också lite att i indien får man inte döda en ko för den anses som helig, men vi svenskar äter ko rätt mkt. Men tänk om dom i indien skulle se våra kött . Men samtidigt tkr jag dt är fett dålig stil av alla som äter marsvin, att om man nu ska döda ett sånt litet djur med ett så stort hjärta så kan man iallafall ha de i bitar så man inte ser själva kroppsformen. Lär er äta något annat djur ef tersom på ett marsvin finn inte mkt.

  32. Posted by sofia on februari 7, 2008 at 10:20

    NI ÄR JU SJUKA I HUVUDET(ni som lagt in bilden)Jag har haft marsvin o tycker inte ni ska äta nåt sånt där INTE ENS RÅTTOR för jag älskar råttor o hundar av hela mitt hjärta(mina favorit djur) en sak fattar jag inte inte kanske inte ni som har skrivit nu en komentar: Men när det är en kanin/marsvin blir alla jätte ledsna men inte när det är en råtta jag tycker mer om råttor en marsvin men för det blir jag lika ledsen för ett marsvin.:'( skulle bara säga det. tänk på att en råtta o tillomed en myra har ett lika stort liv som en hund/katt/kanin/marsvin eller nåt ni tycker kanske inte det för att den inte är lika söt eller man inte har en myra som husdjur men tänk på det.

  33. Posted by PoC on februari 19, 2008 at 13:30

    Vilka VIDRIGA bilder!
    Tycker att köttätande i allmänhet är äckligt men detta var bland det värsta jag sett. Jag kan förstå alla som är upprörda över att se detta, speciellt om avsikten var att titta på levande marvin.

  34. Ni är ju helt sjuka i huvudet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja har två marsvin och ja började nästan grina när ja såg det här!!!!!!!!!!!!!!!!!!:@:¨(

  35. Posted by Hanna on mars 6, 2008 at 15:30

    Är ni helt dumma i huvudet!!!fy fan för er som gör mat av marsvin!Har själv haft ett marsvin som jag äslkade högst i världen!ett marsvin har väl lika stor betydelse som ni!!!Nej FY FAN för er som gör mat av marsvin!!

    Vist tänker man jag äter ju gris, ko och allt sånt där men nej usch jag blir helt illamående när man ser såntdär!

  36. Ogillar ni bloggpostningen tycker jag att ni ska blogga om den själva och ge er åsikt…

    1) Bör vi äta kött överhuvudtaget?
    2) Om inte varför? För djuren och/eller miljön?
    3) Bör man avstå från äta vissa djur? T.ex. hundar, hästar, marsvin, katter & kaniner?

  37. Posted by mr.x on mars 9, 2008 at 15:37

    UR FAN KAN NI ÄTTA MARSVIN JÄVLA DJURPLÅGARE!!!

  38. Posted by mr.x on mars 9, 2008 at 15:41

    FAN TILL ER ALLA SOM ÄTTER MARSVIN HUR FAN KAN NI FATAR INTE HUR NI KAN JÄVLA DJURPLÅGARE!!!

  39. Posted by love animals!!! on mars 17, 2008 at 16:29

    Jag fattar inte hur ni kan göra så!! fan ta er Jag blir jätteillamående!! jag börjar gråta när jag ser bilderna!!Jag skulle vilja grilla er som slaktar,äter och grillar dom!! Jag hatar er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!’
    Ni ska hängas

  40. Posted by love animals!!! on mars 17, 2008 at 16:31

    Hur kan ni äta såna må söta gulligrisear ni är ju helt cp!! eller har ni nån sjukdom jag skulle aldrig kunna äta dju aldrig!!

  41. med lite kryda så kanske det går.

    sen måste man låta den steka i nåra minuter^;.;^ hehehehehehehehehehe

  42. asså!! så himla hämskt!!! jag blev jätte ledsen när jag såg bilderna!!! jag har 3 marrsvin, kanin, hund och häst! jag är veg, och jag tycker att det är fel att käka djur!! ät upp er själva!!!
    era sjuk huvven!!
    uch,😦

  43. Posted by albin on april 1, 2008 at 11:24

    Varför gör ni så här!? Marsvin ska man ha som husdjur och ta hand om! Inte och äta! Ni kan ta er Röven och äta upp er själva.

  44. Posted by maddo on april 3, 2008 at 14:12

    fuccking skitiga fittiga JÄVLA åsna att äta marsvin är mkt dumt o
    du e dumm i huvudet ASSO fett SJUK jag ahr 2 marsvin som mår bra som faaeen o oo asso du äter marsvin blir fan skit förbannad DRA ÅT HELVETTE
    ALLA SOM ÄTER MITT ÄLSKLING DJUR VT DU VAD?? OM DU BODDE NÄRA MIG SKULLE JAG DÖDA DIG SOM NI GJORT MED MARSVINEN ! BITCH! kan int sluta svära fuuuuckk yaah ät marsvin en JÄVLA gång till så ähh vem vt vad jag ska göra kanse skära av din pojkvänns jäfflea kuk och stobba den inn i dig helt o hållet JAPP tack får mig då !

  45. Posted by djurvän on april 21, 2008 at 19:34

    jävla djur plågare…varning:aldrig mörda ett marsvin!!!

  46. Och vad varnar du mig för mig?

    Rent personligen tycker jag ju att man helst inte ska äta djur alls. Men var du lite försiktig med vilka du varnar för vad på nätet.

  47. Posted by af Spjärling on maj 1, 2008 at 23:37

    Jag blev inspirerad av det här inlägget. Någon som vet var man kan köpta slaktade och urrensade marsvin? Finns de månne på Östermalmshallen?

  48. Utan att ge någon åsikt kring det vill jag dock varna för att köpa marsvin, kaniner eller andra smådjur i zooaffärer för att äta. Risken för att de bär på salmonella och andra sjukdomar är tydlig.

  49. Posted by Ida on maj 6, 2008 at 11:53

    ERA JÄVLA SMÅÅ ÄCKEL! HUR FAN KAN NI ÄTA MARSVIN? SKA SLÅ IHJÄL ER ERA SMÅÅ [Red. Hans: jag editerar bort ett ord här p.g.a. en svensk lagstiftning som begränsar yttrandefrihet när moderering finns på en blogg. Jag personligen ogillar lagstiftningen.] ! SKULLE VILJA STEKA ER OCH ÄTA UPP! :@

  50. Posted by Hnsy at playahead on maj 6, 2008 at 12:00

    AAAAH JAG FÅR SÅN JÄVLA DAMP NÄR JA SER SÅNT HÄR!!
    NEJ FYFAN VAD HEMSK! JAG SKA FAN DÖDA DEN PERSON SOM JAG SER ÄTER ETT MARSVIN, HUND, KATT ELLER HÄST.! OKEJ, DE E KONSTIGT ATT JA TKR MAN KAN ÄTA GRIS OCH SÅ MEN JA GILLAR INTE DE HLR MEN JA FÅR IAF EXTREM DAMP OCH ÅNGEST NÄR JA SER SÅNT HÄR! SKA FAN RÄDDA ALLA MARSVIN I VÄRLDEN!!!!!!! FUUUUUUCK ALLA SOM ÄTER SÅNT HÄR, JA SKA GRILLA ER PÅ SPÄTT OCH ÄTA ER HALVT LEVANDE, MED GLÄDJE!!!!!!

  51. Men är inte en ko eller häst troligen mer medvetna om att de kanske ska slaktas eller lider mer av situationen när de dödas?

    Samtidigt är marsvin effektiva djur att föda och kan ge protein i områden i världen där man lider av proteinbrist.

    Något jag har funderat på är om de kanske kan vara bra i västra Afrika. Där lider man numera av proteinbrist efter att europeiska fiskare mer eller mindre dödat av fisken i havet. Istället tvingas man döda gorillor, chimpanser och andra djur (bushmeat) som är mycket riskabla att äta. Det var som ett exempel på det bushmeat som gav människan HIV.

  52. Posted by Cattis on juni 4, 2008 at 16:58

    If God didnt want us to eat animals, he shouldnt have made them out of meat

    Haha =)

  53. Ja det är ju precis problemet med kött. Det smakar så härligt.

    Jag brukar försöka bli vegan av och till men det faller vanligen redan efter några veckor och just på att kött smakar så bra.

    Ett sådant där marsvin kan jag nog tänka mig att äta. Jag kan tänka mig att kryddning och marinad når in bra genom att de är små. Säkert väldigt möra också.

  54. […] högst upp är det inte grillad råtta utan marsvin. Den som är sugen på recept och fler bilder hänvisas hit. Hittat via Gester med […]

  55. Posted by Bolli on augusti 22, 2008 at 07:55

    Har faktiskt funderat på att köpa ett marsvin och testa nån gång! Intressant!

  56. Posted by slaktarn on augusti 22, 2008 at 10:34

    de där såg ju rätt gott ut… mmmm… blev nästan hungrig..

  57. Jo de ser faktiskt ganska goda ut. Jag tänker mig att så liten köttbit kan väldigt saftig när man grillar den hel och så att säga ”mörar den” lite innan så att märg och liknande flyter ut.

  58. hur fan kan man ‘äta ett sånt djur de borde förbjudas

  59. Men är det ändå inte rimligt att anta att ett marsvin har lägre ”glädje-potential” i sitt liv jämfört med säg en gris eller ko? Eller ännu mer en älg som ju får vandra fritt i naturen.

    Är det då inte etiskt-rimligare att äta marsvin?

  60. Posted by maria on september 3, 2008 at 16:07

    FAN! hur kan man äta marsvin jag har själv 2 och 2 andra älsklingar fast döda men streket och snövit lever fan villka djurplågare ni är jag blr ju tårögd för fan!!

  61. Är det kanske inte bättre att äta ett marsvin än en ko eller älg?

  62. Ha ha, så himla kul kommentarer ”JAG ÄE 11 KAN INTE STAVASVENSKA MEN DU ÄR DUM FÖR DUI ÄTER HAMSTER HAR JAG ETT SOM HUSDJUR ÄR KUL ATT HA OCH GRISAR ÄR GODARE FÖR DU ÄR DUM” ha ha ha🙂

    Blev mycket sugen när jag såg bilderna… mmmmm…. en tripp till anderna får det nog bli.

  63. Jo men det är väl bra att ungdomar engagerar sig i något. Annars upplever jag det som ett problem idag att folk inte bryr sig. Hos generationerna födda 1960-talet får jag nästan intrycket att man tycker det är lite fult.

    Och här om man ska äta marsvin eller inte finns det ju inget rätt eller fel om. Faktiskt börjar jag personligen luta åt att det kanske är fel att äta däggdjur då just de egenskaper vi själva uppfattar som det som gör oss mänskliga d.v.s. medkänsla, känslor, ilska o.s.v. snarare än kall analys kanske är jämförbart utvecklade även oss så pass enkla djur som möss.

    Jag skrev ett par nyheter om det på Nyfiken vital:
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2353
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2324

    Den första tar upp mer lättsam forskning (Hundar och katter kan lära sig förstå varandra) men den andra är egentligen mer intressant även om man nog behöver fundera en hel del på det för att förstå poängen.

  64. Posted by jojo "älskar marsvin" on november 6, 2008 at 16:48

    jävlar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! idioter ni kan gå oo döö i ett hörn döö alvarligt man ska ALDRIG äta djur dom är försvarslösa ni ska inte ha såna här sidor det kan göra folk jätte lesna jag har själv ett marsvin totte var mad mig vi brukar spela data tillsamans det låter knäpt men det gör vi han är min bästa vän :(:(:( hej då idioter

  65. Du är ett äckel, jag blir äcklad av dig!
    FY”!

Kommentera

