Idékampanjer – Inspiration från de som berörs och bryr sig

Ett problem för många aktörer, särskilt större lite äldre företag, är idéstagnation. Man känner att något behöver ändras men vet inte vad. Lösningarna kan vara många: konsulter, PR-firmor, CRM m.fl. buzz-words. Ett ofta bättre och helt klart billigare alternativ är idékampanjer.

Idékampanjer innebär att man i tävlingsform efterfrågar nya idéer från kunder, kollegor och andra intresserade. Du behöver en ny slogan för din chokladkaka? Skicka med en lapp med den gamla där kunderna får ge förslag. Bästa bidraget använder du och har i bästa fall fått…

  1. En bra slogan.
  2. Reklam för din produkt.

Dessutom slipper du kanske hyra in dyra konsulter eller överanstränga dig själv med att komma på något nytt kring ett ämne som du troligen själv är tämligen less på.

Skillnaden mellan reklamtävlingar och idékampanjer är från en vinkel hårfin men i verkligheten enorm. Reklamtävlingar är för det mesta ”tävlingar” bara för att kringgå skattelagstiftningen. Idékampanjer är till för att hitta koncept och idéer som man kan ha nytta av i verkligheten.

Med idékampanjer lyssnar man på kunden. Med reklamtävlingar duperar man kunden.

Idékampanjer.se ska försöka hjälpa dig på vägen

Webbsajten Idekampanjer.se är till just för att samla folk som är intresserade av idékampanjer. Oavsett om du funderar på att starta en kampanj, vill marknadsföra en kampanj eller letar tävlingar är Idekampanjer.se en hjälp på vägen.

Unikt med Idekampanjer.se

Mårten Norman som utvecklat konceptet berättar vad som är mest unikt med Idékampanjer…

– Att ta emot och belöna idéer från vemsomhelst via nätet. När ”alla” är med får man en enorm bredd på förslagen och ett stort urval. Du behöver inte köra en kampanj själv utan alla läsare av sajten hjälps åt. Både tävlingsdeltagare och andra som kör idékampanjer.

Användbart för alla

Mårten tror att det är både arrangörerna och tävlingsdeltagarna kommer att nytta av idékampanjer…

Vi levererar fler och mer kreativa deltagare gratis till arrangören. Mot att vi får veta om att de kör en kampanj. Vi lär också kunna övertyga många som kör ”skicka in en slogan så kan du vinna nåt” att börja ställa riktiga frågor och få bra idéer i stället för slogans som bara är svepskäl för att inte vara lotteri.

– Kreativa idésprutor som vi själva får fantastiska möjligheter till att hitta fler kampanjer att dra hem belöningar på🙂

Vi kör aldrig kampanjer hos oss. Vi representerar idésprutorna och pekar bara på de som kör idékampanjer.

Idekampanjer.se är byggd på Drupal

Idekampanjer.se är byggd på Drupal. Mårten förklarar varför de valde just Drupal.

Open Source och (helst) GNU GPL var självklart. Likaså fullvärdig CMS och inte bara ”bloggverktyg”. Mambo och Drupal var störst där. Sen var det maggropskänsla för communityn runt om. Mambo var ”RedHat” (företag i botten + ytan viktig) och Drupal var ”Debian” (community i botten + innanmätet viktigt) och jag är mera åt det senare.

Är du intresserad av att starta en idékampanj eller vill delta i en tävling kring idéer är idekampanjer.se med andra ord en sajt att ha koll på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: