Allt fler stora företag dublicerar sina webbplatser

Arla ser ut att ha gjort det. I alla fall finns hela deras sajt speglad på: arla.msn.com. Jämför t.ex. följande två sidor som handlar om probiotika:

http://www.arla.se/Default____17595.aspx

http://arla.msn.se/Default____17595.aspx

Notera även att Arla rankar på plats ett bl.a. för probiotika. arla.msn.se rankar också högt på probiotika och tidigare faktiskt på första sidan.

Vill man dublicera sin webbplats t.ex. för marknadsföring mot samhället MSN verkar det rimligt att man stoppar sökmotorernas indexering av den nya sajten.

Pfizer som nyligen gick upp på sökordet champix har också börjat dublicera webbplatser:

http://www.pfizer.se rankar på plats ett för champix…

Och här har vi pfizer.nu som rankar förhållandevis bra på champix (sida två).

Inte trevligt. Och själv har jag dåligt samvete för att jag ibland bloggar om någon artikel jag skrivit.

Jag förstår heller inte varför Pfizer, Arla m.fl. dublicerar sina sajter och låter dem indexeras. Det är ju en väldig risk som man tar dels via definerade straff men även genom potentiella buggar i algoritmen.

Det vore ju t.ex. inte roligt om huvudsajten gick in i tilläggsregistret medan den nya sajten rankade som ju typiskt rankar mycket sämre än huvudsidan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: