Tankafritt och andra ”försäkringar” mot böter

”Försäkringar” som gör det möjligt att bryta mot regler eller lagar blir allt vanligt. Gemensamt för dem alla, så vitt jag har sett, är att de finns inom området där det finns ett stort eller i alla fall relativt stort stöd för regelbrottet.

Ett exempel är sajter som betalar delar av böterna för att åka gratis på tunnelbanan. Många tycker att det bör vara gratis att åka och ser tjyvåkande som en form av praktisk protest.

Försäkring för fildelning

Det senaste exemplet som jag har sett är Tankafritt. Konceptet där är att en avgift betalas som innebär ett form av skydd för riskerna associerade med fildelning.

Personligen har jag ingen åsikt kring om fildelning är rätt eller fel. Det hela är en icke fråga för mig. Musik i min värld kommer från TV och radio, och programvaror är öppenkällkod.

Sedan är det värt att understryka att jag blir minst sagt irriterad varje gång en sajt tar innehåll från Nyfiken vital. Men den irritationen är värd att odla och stärka för den har givit mycket bra resultat varje gång.

One response to this post.

  1. […] Blogg Min näst äldsta brorson har skaffat sig en blogg Ghostpirate. Ser ut som någon Tankafritt bör bearbeta för […]

Kommentera

