Länkkataloger med temasida på rätt sätt

Länkkataloger med temasida skiljer sig i form inte särskilt mycket från en artikelbank. Syftet är ju delvis annorlunda.

För länkkatalogen med temasida ska respektive temasida så långt som är möjligt korrekt och fullständigt beskriva den eller de sidor som varje länk går till. Förekommer fler länkar ska ju temasidan i sin helhet vara tillämparbar för respektive länkmål.

En artikel i en artikelbank har ju ett egen syfte. Där ska ju varje utlänk komplettera informationen, peka på källa eller ge information om författaren.

En länkkatalog med temasida är med andra betydligt mer exakt i syftet.

Länkkataloger på sidan

Länkkatalogerna i listan upplever jag är seriösa:

  1. De tar inte vad jag sett med omoraliska sajter t.ex. läkemedels- och drogförsäljning.
  2. Du kan komma med utan att betala.
  3. Du kan komma med utan att länka tillbaka.

Har du nytta av en länkkatalog tycker jag att det är vettigt att länka tillbaka. Det är ju en gratistjänst så får de ut något är det bra. Genom att länka till en länkkatalog som du tycker är bra visar du också det för besökare. Dessutom hjälper du sökmotorerna att skilja mellan seriösa och oseriösa länkkataloger.

Följande tips kan vara bra att tänka igenom innan man länkar:

  1. Tänk igenom vilka typer av sajter som du inte tycker ska finnas med i en länkkatalog.
  2. Titta igenom hela katalogen eller en kategori.
  3. Om länkkatalogen inte innehåller sådant som du ogillar länkar du tillbaka.
  4. Om du tittade igenom hela eller stora delar av katalogen länkar du till förstasidan.
  5. Tittade du igenom bara en kategori djuplänkar du till den.

Hittar man sajter som man känner inte bör finnas med tar du bäst kontakt med länkkatalogen. Det finns en god chans att den registrerade sajten har ändrat inriktning sedan den registrerades eller att den kom med av misstag.

Exakt beskrivning

Huvudtitel ska fånga det sökord som är mest relevant för målsidan. Där bör ju även sekundära sökord som också korrekt beskriver målet finnas. Det samma gäller underrubriker som bör användas.

Bördtexten ska korrekt fånga vad sidan handlar om. Ett bra sätt att göra detta på är med en liten sammanfattning.

Två exempel på detta ges nedan där en sida med en köpguide för blodtrycksmätare länkas från två länkkataloger med temasida:

Blodtrycksmätare

Blodtrycksmätare

Bakgrund

Det som saknas i registreringar ovan vilket missades är ju bakgrund. Det vill säga postningarna beskriver ju korrekt sidan som länkas men de anger inte kontext i form av vilken webbsida de ligger på.

Exemplet nedan är där tydligare även om den beskrivande texten är svag:

Nyfiken vital – Hälsa

Hur man ska bygga

En annan fråga är hur man optimalt bör skapa en katalog med temasidor för att den ska ge ett bra mervärde för användare, registrerare, själv och sökmotorn. Där vill jag föra fram att allt detta nära nog approximerar:

Att varje temasida har maximal möjlighet ska ranka givet inlänkar.

Temasidorna lär ju normalt inte få inlänkar och vanligen bör ju katalogen tillföras registreringarna i högre hastighet relativt inlänkar vilket bör göra att de inte rankar högt. Undantaget är ju givetvis kataloger där huvudsyftet är att ranka snarare än att samla bra länkar.

Hur man ska bygga där är en hel vetenskap. Den arkitektur som jag tror fungerar bäst är dock enkel att visa genom att vi har byggt en katalog för detta.

Varje temasida ger flexibla möjligheter att uttrycka relevans. Se nedan för exempel där relevans för ordet luftrenare binds till en webbutik.

Airmaster luftrenare | Swema Trading AB.

Notera att temasidan kontinuerligt taggar huvudkategorin luftrenare. PR smetas med andra ord ut för att ge maximal förutsättning att ranka. Detta kombineras ju med den kontinuerliga taggningen.

Återtaggning med sökord

Återtaggning, eller kontinuerlig taggning, tror jag är viktigt för den här typen av länkkatalog. Vi gjorde ju detta genom att länka respektive tagg som varje temasida hör till från temasidan förutom i kategoristrukturen.

Smposition som jag har noterat en god effekt av återtaggar med en annan metod. Notera sidan där vår huvudsida om GI är registrerad: nyfikenvital.org – GI och GI-metoden. Där hittar du fältet ”GI-metoden”. Klickar du på denna hamnar du på samma sida.

Varje sida taggar med andra ord sig själv. Det här ser man ganska ofta. Ett syfte med det när Adsense används är att besökare ska hamna på samma sida men se nya Adsense annonser vilket ju ökar förutsättningar för intäkt från Adsense.

Här används det ju dock just för att tagga sidan som ”GI-metoden”. Hur väl detta fungerar kan jag inte svara på. John som har byggt katalogen ger lite mer information:

Om det ger ett tydligt resultat vet jag faktiskt inte. Det skulle ju kunna öka på chanserna att få topplacering på sökorden men det kan å andra sidan inte ge någon effekt alls. Många av de siter som är registrerade på Smposition ligger redan på plats 1 på det aktuella
sökordet.

Andra webbsidor har inte optimerats för sökordet och då kan inte en enskild katalog ge sidan relevans. Men å andra sidan kan jag omöjligt hålla koll på alla sökresultat själv. Det kan ju vara så att katalogen hjälpt webbsidorna att nå plats 1.

Men det krävs omfattande studier för att bevisa något överhuvud taget.

En förklaring till varför kataloger med temasidor är bra

Personligen misstänker jag att Google arbetar med hypotesprövning för vad en sida handlar om. Där blir ju en länkkatalog med temasida värdefull för sökmotorn genom att den tydligare beskriver vad sidan handlar utan att detta störs av andra sajter som finns på samma sida.

Därmed inte sagt att vanliga kataloger också kan ge sökmotorn något av värde. De visar ju om inte annat på slaktskap mellan sajter som ligger på samma sida.

Återtaggning till samma sida kan ju vara något som bekräftar hypotesen.

Fler värden som går att lägga

Värden som kan läggas och som kan ge något för en, flera eller alla av grupperna kan inkludera:

Länkar till bloggpostningar som sajten. Detta kör ju Allaboutlinks som vi tidigare tog med som exempel med. Ser vi på vår registrering av vår huvudsida om yoga ser vi att de även har en karta.

I våra registreringar länkar vi förutom sajten in vår egen huvudsida eller en köpguide i nättidningen. Innan läsaren besöker webbutiken för denne med andra ord möjlighet att läsa in sig vilket minskar risken att han köper fel sak. För en webbutik som säljer blodtrycksmätare som vi länkbytte med länkas aktuell köpguide om blodtrycksmätare in.

Djuplänkning är rätt här

Ett givet värde som är självklart med länkkataloger som arbetar med temasida är att djupinlänkning fungerar väl. Huvudsidan för sajten faller t.ex. under huvudnyckelordet hälsa. I begreppet hälsa kan ju sajten sedan ha specialiserat sig i blodtrycksmätare och luftrenare.

Tre temasidor kan ju där för maximalt värde för alla beskriva hela sajten respektive undersidor. Detta ökar exaktheten och är därmed av godo för alla.

Standard plattformar för länkkataloger med temasida

Vår plattform ska släppas fri som öppenkällkod. Först ska vi dock få tid att paketera samman den. Dinlank.se kör Article dashboard som ju egentligen är avsedd för artikelbanker men är väldigt standard.

Smposition.com kör egenutvecklad mjukvara liksom Allaboutlinks.com.

Linkeater.tk är baserad på WordPress.org som ju är väldigt välkänd och öppenkällkod.

Hur är det med Wikipedia?

Det vore kanske intressant för någon att bygga en plattform för länkkataloger med temasida på Wikipedia. Nästan allt som behövs finns ju plattformen.

Det som saknas och som man kan vilja ha är ett bra system för nyckelordstaggning så att man inte fastnar i hierarkier vilket minskar ner värdet.

4 responses to this post.

  1. […] För er som är intresserade av att skaffa relevanta länkar rekommenderas Hans Husmans artikel om Länkkataloger med temasida där han beskriver hur denna typ av länkkatalog fungerar. Lite kul för mig är att han använder […]

  2. […] 2007 at 11:08 am · Arkiverad under Återtaggning, Temasida, Länkkataloger Jag uppdaterade länkkataloger med temasida med information från John som byggt en av de svenska katalogerna med information om återtaggning […]

  3. […] arkitektur liknar artikelbanker länkkataloger med temasida. Syfte och verksamhetssystem skiljer sig ju […]

  4. […] en intressant post om Länkkataloger med temasida. Där tipsar Magnus om Hans Husmans artiklar om Länkkataloger med temasida och Länkkataloger på rätt […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: