Sajter som går upp och sedan ner i ett sökresultat

Nedan följer några ”förklaringar” till varför vissa sidor går upp i sökresultat för att sedan gå ner. Ingen har dock facit på detta mer än Google så om det verkligen stämmer eller inte går inte att säga.

1. Material tenderar att ”åldras”
Material, särskilt som de flesta bloggar är byggda, tenderar att ”åldras”. Orsaken är att blogginläggen ”går bakåt” från bloggens första sidan. Eftersom de allra flesta inlänkar till en blogg går till första sidan ”ärver” blogginlägget mindre länkkraft ju äldre de blir och därmed desto längre från första sidan de kommer.

Första sidan länkar till sida två och sida två länkar till sida tre o.s.v.. Kraften minskar därför heller inte linjärt för de vanliga bloggplattformarna utan snabbare.

När ett blogginlägg blir tillräckligt gammalt hamnar länkkraft under ett givet tröskelvärde varefter det flyttas till Googles tilläggsregister och tidigare helt togs bort.

Undantag från åldrande
Undantag är sidor som alltid är länkade från första sidan. Vi kan t.ex. se att min artikel om länkkataloger ligger stabilt topp tio på ”länkkataloger”.

Länkkraften på första sidan, som annars hade gått till nya blogginlägg, ”beskattas” och ges till dessa.

Undantag två är när ett blogginlägg får inlänkar från andra sajter. Vad som gäller för sådan påverkan är dock idag troligen väldigt komplext.

2. Länkkataloger kan ge tillfällig extra kraft
En annan orsak är att sajter när de nyligen anmält sig till kataloger en övergångsperiod hamnar på en sida som där har extra stor länkkraft. Du kan läsa mer om detta fenomen på min blogg om sökmotorer för bloggare: När du nyligen registrerats i en länkkatalog.

3. ”Fresh-boost”
En tredje orsak som är mer intressant är vad som brukar kallas för fresh-boost. En ny sajt går ofta upp på höga sökresultat utan just något krävs. Detta gäller särskilt svåra nyckelord som det annars kan ta år att gå upp.

En förklaring till fresh boost
Orsaken till det har aldrig förklarats av Google men man kan betänka att:

  1. Ca 60 – 80 % av informationssökarna besöker någon av de fyra första sajterna i ett sökresultat.
  2. *Mycket* få besöker överhuvudtaget sidan 2 och dessa tenderar att vara vissa särgrupper.

Google visar med andra ord upp nya sajter en kortare period utan ”krav”. Kanske mäter man olika faktorer för dem? T.ex. att ge dem möjlighet till inlänkar.

En till förklaring till fresh boost
En annan orsak till fresh-boost som jag inte har sett diskuterats men kanske är fallet är att det kan tänkas användas av Google för att ”subtrahera” bort ”skräplänkar”. Skräplänkar är länkar som sajter topp tio eller topp fyra får mer eller mindre automatiskt från sajter som automatiskt skapar innehåll.

Sådana sajter tar automatiskt text, ibland direkt från en sajt, men vanligen från Googles sökresultat och kombinerar det till en ny sida. De länkar sedan till flera av sajterna. Sidan ser relevant ut för Google genom att den ”seriösa” utlänkar och ”text” om ämnet.

Att subtrahera bort värdet av dessa länkar tror jag är prioriterat för Google genom att det annars låser sökresultaten genom att introducera ”falsk” ”redundans”.

One response to this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: