Kataloger för webbutiker

Malin som har en nätbutik med presenter har gjort en tråd om kataloger just riktade till webbutiker. När sådana kataloger bedrivs seriöst kan konceptet t.ex. vara:

  1. Kataloger får besökare via någon mekanism.
  2. Denna mekanism kan bl.a. att de bulkköper trafik, får trafik från sökmotorer eller får naturliga besökare.
  3. Besökarna filtreras via katalogen till olika intressen.
  4. Webbutiken får därmed relevant trafik.

I det här fallet får katalogen filtrera fram relevant trafik. Problemet är att mervärdet för besökarna av en katalog är lågt. De flesta av dem bör därför behöva köpa in trafik om de ska få någon.

Trafik till katalogen.nyfikenvital.org
Till vår katalog köper vi inte trafik. Trafik flyter över från nättidningen till katalogen när besökaren är intresserad. En stor andel är kanske bara nyfikna och de försvinner.

Övriga når via maximalt två klick en produkt. De kan sedan bygga ett medvetet köp genom att läsa test hos oss, oss andra eller en köpguide. Eller gå direkt för att köpa produkten hos webbutiken. Där är förutsättningen att katalogen redan har trafik i ryggen.

Katalogen får dessutom trafik från sökmotorer genom att den konstruerats för att ge ett mervärde även för användare av sökmotorer.

Malins Presentkuriren och Yahoo! Kelkoo
Tittar man på Presentkuriren är den ganska bra byggd för att göra det enklare för läsare från sökmotorerna att hitta den. Du har bra text om varje produkt vilket är viktigt. Strukturen är platt vilket också är intressant.

Men titta även på Kelkoo. Kelkoo är i princip byggd som en webbutik men är ju en prisjämförelsetjänst. Notera länkstrukturen och taggningen i Kelkoo. Här tar man saker tydligt ett steg längre. De introducerar också kontinuerlig taggning.

Fortfarande saknas annan beskrivning än internlänkning och både text och utlänkar saknas.

Mervärdeskategorier – Presenter & Rättvisemärkt
Ett intressant koncept för oss kan vara att också skapa kategorier som inte är lika strikt bundna till ett för produkten omedelbart beskrivande nyckelord. Vi ger ju redan produkter vi skrivit om med Rättvisemärkt alltid gratis marknadsföring. Dessa kan man ju samla i en egen kategori.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: