Ökad webbrymd och Present Kvalitet

I och med att sökmotorerna har den största och helt avgörande betydelsen på webben kan det löna sig för en agent att tänka webbrymd kring en varutyp. Det här som koncept kände jag fanns när jag första gången såg Malins webbutik där hon säljer presenter.

Gemensamt för varorna hos webbutiken är att de kan vara tilltalande för den som söker efter en present. Låt oss kalla det Present Kvalitet.

Ökad webbrymd
Antag, att vi är agent, och att vi vill ha säg en ”pulsklocka” att representera. Webbrymden där den kan tänkas hittas inkluderar:

  1. Pulsklocka. Hos webbutiker, prisjämförelsesajter m.m. som säljer pulsklockor.
  2. Varumärke. Är varumärket känt ges samma egenskap.

Har varan dessutom Present Kvalitet kan den vara intressant också för webbutiker som säljer presenter. Nu har den webbrymd där varan har möjlighet att finnas ökad.

Andra sekundära kvaliteter som kan öka rymden kan vara ”Kändis Kvalitet”. En egenskap hos en vara som gör att kändisar använder den.

Den optimala varan
En optimal vara för en agent eller tillverkare ska med andra tilltala så många webbutiker som möjligt att lägga den till sitt sortiment.

Det handlar heller inte bara om antal webbutiker utan antal sökord som varan hittas via och hur stora de är. En vara med Kändis Kvalitet kan t.ex. synas där folk söker på diverse kändisar vilket kan vara mycket stora sökord.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: