Konsolidering av nyheter

Publicerar man mycket men där man följer ett antal ämnen eller teman får man ju ett problem med en given typ av material.

Artiklar – Alltid värdefullt
Artiklar ska ha ett långsiktigt värde för läsaren. Det är så jag definierar dem. Den långsiktiga läsaren kommer att vara en läsare från Google. Detta därför att det är Google som jag och alla andra använder för att söka information.

Artikeln ska därför alltid uppdateras, byggas ut och förbättras. När större uppdateringar sker låter vi artikeln gå ut på vår första sida igen. RSS-läsare och övriga regelbundna läsare får då också utökad möjlighet att se artikeln. Förhoppningsvis länkar de till den.

Nyheter – Oviktigt med tiden
Nyheter inom ett område är mest avsedda för RSS-läsare och övriga som går in ofta på sajten. De kan också vara avsedda särskilt för bloggare i vilket fall man kan kalla dem för länkbeten. Vi har gjort några sådana länkbeten.

Oavsett vilket tappar de med tiden det unika nyhetsvärdet. Det är då logiskt att flytta in fakta som är långsiktigt substansiellt i huvudsidan för ämnet och döda nyheten.

Hur ska man konsolidera?
Frågan är hur man korrekt gör det. En enkel metod är att ta bort all intern länkning till nyheten som fortfarande länkar huvudsidan.

Ett alternativ som från vissa aspekter är mer tilltalande är att både ta bort all intern länkning och göra redirect till huvudsidan. Det jag gillar med det här i teorin är:

  1. Man håller rent på sajten och samlar inte på sig en massa skräp.
  2. Man skräpar heller inte ner sökmotorerna med nyheter som ger träffar där värde för läsaren visar sig saknas.
  3. Man flyttar in det som är värdefullt till huvudsidan som blir mer intressant för läsaren av den.
  4. Har nyheten fått en inlänk innebär redirect förhoppningsvis att länkkraften flyttas över till huvudsidan.
  5. Man lägger inte intern länkkraft på nyheten i onödan.

Jag har inte gjort det här så mycket med Nyfikenvital än men det jag vill städa ut gammalt skräp som inte är aktuellt längre. Så vi får se hur det kommer att fungera. Det kanske visar sig direkt dåligt att göra så här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: