Vana kan vara dumhet

Folk som surfar kan delas in på många sätt men två grupper är de som öppnar egna fönster för varje webbsida och de som använder tabbar. Nedan ser vi en massa tabbar för att tydliggöra vad jag menar:

Själv föredrar jag tabbar och skulle heller aldrig drömma om att göra en länk som gör att sidan öppnas som eget fönster när man klickar. Jag tycker ju själv att det är irriterande.

Typiskt vänsterklickar jag heller aldrig på en länk. Istället höger klickar jag och väljer ny tabb.

Vana kan göra oss svaga i huvudet
Något som stört mig länge när jag surfat är att tabbarna för Flickr bilder tar upp stort utrymme i ”huvudfönstret”. Många bilder ger många tabbar. Lösningen på det är ju, kan det tyckas, självklar. Arbete med Flickr är ju handgreppsmässigt helt oberoende och Flickr kan ju därför ha ett eget fönster.

På något sätt har jag emellertid i vanans makt missat den här lösningen ända tills nu.

Kommentera

