Begrepp kring länkar

Urban gjorde en postning på hans blogg om sökmotoroptimering om begrepp kring länkar: Spontana, naturliga och köpta länkar. Han länkade ju den här bloggen eftersom jag skapade begreppet spontana länkar och definierade om begreppet naturliga länkar.

Låt oss diskutera de tidigare begreppen och introducera ett nytt: associerade länkar.

Nya sajter och Google
För att synas på Google behöver du länkar. Men nästan alla når idag hemsidor från Google. För många är Google det samma som internet. En del tror rent av att Google är internet. Min affärspartner Karls föräldrar trodde t.ex. detta.

Därav krävs att en ny sajt är aktiv för att få länkar. Alternativa marknadsföringsmetoder finns men nästan alla av dem har ett försumbart värde. Undantagen är Google Adsense och Google Adwords.

Naturliga länkar
Naturliga länkar är de inlänkar som din sajt får som du aktivt medverkat till. Det är däremot inte länkar som du betalt för. Naturliga länkar är acceptabla länkar med Google och de pekar på dem i sina riktlinjer.

Exempel är att tipsa sidor om din sajt eller registrera den i länkkataloger.

Spontana länkar
Spontana länkar är länkar som du får utan att ha gjort någon aktiv åtgärd överhuvudtaget. När du får besökare flyter ett antal sådana in.

Associerade länkar
Titta på:

http://www.giviktkoll.se

De ligger etta på GI. Ibland glider vi förbi dem. De länkar vi har runt GI är bara naturliga länkar och spontana länkar. Det finns ingen länk som är köpt (vi har överhuvudtaget aldrig köpt någon länk).

Det vi gick upp på var jag skrev personliga brev till ca 100 webbsajter och registrerade oss i kataloger. Vi har dessutom fått spontana länkar av och till från bloggar och särskilt forum. Länkar från forum är ju dock inte av just något värde.

GIviktkoll har mycket få spontana länkar. För oss inkommer de i en jämn takt. Det känns bra. Däremot får de länkar från Expressen och TV4 som äger dem. Denna typ av länkar skiljer sig från spontana och naturliga länkar och måste också benämnas något. Låt oss kalla dem associerade länkar.

Är associerade länkar fel?
När det sker seriöst tycker jag inte att det är fel. Varför skulle Expressen och TV4 inte få länka GI-viktkoll? De måste ju få marknadsföra sin sajt.

Sedan kan man diskutera en del nyheter och artiklar på både Expressen och TV4 som jag tycker är mer eller mindre reklam för sajten. Då har man givit upp redaktionellt oberoende och det är inte seriöst.

Jag gnäller inte här om GI
Av och till går vi upp 1 och 2. Typiskt när vi inte publicerat något om GI på länge och inga spontana länkar inkommit🙂 Och jag kan säga att vi får precis lika mycket trafik på 1 + 2 som på 3 + 4. Så oss gör det fullständigt det samma.

Och när det kommer till prestige tar vi dem på ”GI-metoden” och ”GI metoden”.

Luftrenare & Associerade länkar på min prylblogg
På min blogg om prylar har jag satt associerade länkar. Det är lämpligt eftersom läsaren bör känna till associationen. Jag skriver också för Nyfiken vital och har där skrivit flera köpguider.

Några av dessa köpguider har jag länkat till . Där kan jag säga att jag bara gjort det när de förtjänat det och även länkat annat som förtjänat det även om de är konkurrenter i sökresultaten. Ett exempel är ju vår guide till luftrenare som tillsammans med övriga artiklar är det mest kompletta som finns på svenska och jag har inte sett något mer komplett på engelska också.

Men det är ju viktigt att läsaren av bloggen vet att det är jag som skrivit den. Så jag har tydligt angivit att jag skriver för Nyfiken vital på första sidan och också på huvudsidan om luftrenare på prylbloggen.

Flickvänner
Min flickvän har en blogg också om skönhet. Hon brukar länka oss av och till. Där har jag funderat på om man bör ange vår personliga relation. Jag får se hur vi gör. Eftersom jag aldrig bett henne länka oss och hon länkar en massa annat mer så kanske det inte är nödvändigt.

Inte heller tar just hennes länkar något. Typiskt skriver hon t.ex. om naglar och länkar en bunt sajter så det blir ingen kraft över för oss😦

Sedan för att vara ärlig får jag tillägga något kring det här. Hon bloggade ju förbi två sajter ett par gånger förbi oss. Jag antydde att hon kanske skulle göra ge dem någon annan ankartext men det kom inte god i jord kan jag säga. Och det var dumt av mig att föreslå det. Får man länkar ska man vara tacksam och inte gnälla.

Oseriös associerad länkning med dublicerat data
Sedan har vi oseriös associerad länkning. Där byggs flera sajter helt i onödan som gör det krångligt för läsaren bara för att man tror att det ska ge något med Google. I vissa dubliceras data från flera av dessa över ett sådant nätverk.

Ett exempel på det har vi här:

http://www.cosmeticsdesign-europe.com

Rulla längst ner på sidan. Sådant där är inte trevligt. Nyheterna dublicerar också ut på flera av sajterna. Att läsa nyheterna i det där nätverket blir svårare.

Associerad länkning och subdomäner
Expressen har ju gjort något liknande och skapat subdomäner för varenda ort. Men det tycker jag måste vara ok genom att det ändå ger ett värde för läsaren. Att det ligger på samma huvuddomän gör ju att det inte är lika döljande för Google.

Sedan har deras dublicerande med detta gjort att de tappar på de nyckelord som jag följer. Så kör hårt med era subdomäner Expressen🙂

3 responses to this post.

  1. Gillar ditt begrepp associerade länkar, kanske till och med börjar använda det själv =)

    Dock har jag svårt att förstå varför det på något vis skulle vara negativt med sådana, får intrycket av din text att du anser dem sämre än spontana…

    Ifall associerade länkar ska ha någon verkan måste de ju komma från sidor som i slutänden har förtjänat sina länkar, alltså är det ett sätt för en välrenomerad webbsida att rekommendera andra sidor för sina läsare, helt i sin ordning!

    Förstår dock din ilska när ni tävlar om ett viktigt nyckelord =)

  2. Ok,

    Det var inte riktigt så jag menade. Skriver om blogginlägget.

    Känner ingen ilska. Jag är nöjd med tre och fyra. Av och till t.ex. fem dagar nyligen låg vi etta och tvåa. Fick lika mycket trafik på det. Gi-viktkoll och vi är så olika så vi attraherar olika personer.

    Tack!

  3. Intressant tillägg och definition på länkar Hans. Väl värd att begrunda och spinna vidare på.

Kommentera

