Att föra fram budskap med bloggar genom manipulation

Bloggar går utmärkt att använda för att föra fram en agenda. Det är en glidande skala. Min åsikt är att det mest effektiva tangerar det vi kan kalla manipulation. Här ger jag ett exempel på det.

Jag har ju ambitionen att vara vegan. Det går inte bra för mig. Typiskt klarar jag det några veckor och trillar sedan dit.

Varför ska man vara vegan?
Anledningen till att jag vill vara vegan är att jorden håller på att förstöras. Det är ingen överdrift. Vi är på väg mot katastrof och vi gör vi för lite för hindra det.

En sak man kan göra är att sluta äta kött. Köttproduktion är brutalt ineffektivt jämfört med vegetariska alternativ. Dessutom är ju inte all djurhållning särskilt trevlig vilket också spelar in.

Jag är ett rovdjur
Sedan kan jag säga att jag inte tycker att det är onaturligt att äta kött. Jag är carnivor och för mig känns det naturligt att äta herbivorer. Och de smakar ju så gott…

Jag roade mig emellertid med att göra en manipulativ bloggpostning för att slå ett slag för veganism. Nu lade jag inte särskilt mycket tid på den så jag hade kunnat gjort det bättre.

Bloggpostningen ligger på min fotoblogg: Att äta hästar? Bilder på föl.

Manipulativt element I – Foto
Notera att jag arbetar med bilder. Bilderna jag använder är inte skrämmande eller osmakliga. Sådana bilder är annars vanliga men är mindre effektiva därför att folk stängder av.

Istället använder jag bilder på hästar. Varför? Hästar är populära och särskilt bland tjejer. Barn är mottagliga så de är en bra målgrupp. Barn påverkar hela familjen. De för budskapet vidare. Att jag valde hästar har att göra med att många besökare på den bloggen kommer in just på hästar.

Men nu är det inte bilder på hälstar generellt utan föl. Varför? Alla däggdjur har en mekanism som gör att vi uppfattar barn, föl, valpar m.m. som gulliga. Det ökar avkommans chans till överlevnad. Flera triggers finns där och särskilt stora ögonen. Detta är förövrigt något Disney utnyttjar i sina filmer (manipulation).

Vill du äta en häst som uppenbart har ett känsloliv? Som kan känna moderkärlek?

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Big Grey Mare

Kalvar
Ett ännu mer effektivt alternativ hade varit att använda kalvar i bilderna. Kalvarnas ögon är större och de är vanligare som kött. Kalvar ger förövrigt det mest välsmakande nötköttet. Låt oss demonstrera…

Vill vi äta den denna kalv?

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Essjay NZ

Manipulativt element II – Text
Notera att den mesta texten kommer sist. Vi vill först få in det känsliga mässiga budskapet tydligt. Det sker med bilder därför att de uppfattas snabbt. Därefter kan vi ge argument i text eftersom intresse byggts upp.

Manipulativt element III – Det osmakliga
Vi vill inte ha det osmakliga i bloggpostningen därför att det får läsaren att stänga av. Men vi lägger lite text i början och länkar till det betydligt mer chockerande laga till ett marsvin.

Optimalt kommer läsaren klicka länken och chockas. Denna går sedan tillbaka till bloggningen om hästar och bär nu det med sig. Den diskretare manipulationen där blir nu stärkt. Ändå har vi undvikit att läsaren stänger av.

Etik och moral
Manipulera har en negativ klang. Men det handlar om att föra fram budskap. Att skapa debatt. Det är en del av vår demokrati.

Att manipulera för lura någon är göra något som skadar dem eller andra är det fel. Och det är nog så manipulation i allmänhet definieras men jag utmanar vem som helst att tydligt definiera vad den gränsen ligger mellan detta och att effektivt föra fram budskap.

Vad är manipulation?
Jag menar att manipulation inte är detsamma som att förvränga sanningen. Snarare handlar det om att anpassa budskapet till mottagaren på det sätt som ger bäst effektt.

Du anpassar bild, språk och utseende för att föra fram ett budskap. Du manipulerar.

Manipulation kan vara sjukligt
Sedan kan manipulation också vara sjukligt. Psykopater och sociopater utnyttjar det. Det är en annan sak. Det är skillnad mellan att föra fram ett budskap för att hjälpa miljön och det sociopater och psykopater håller på med. Men det är en annan fråga som det inte finns utrymme att diskutera här.

Objektiv konst är Subjekt kost och Manipulativ konst
Nadir Afonso – En portugisisk konstnär inom den geometriskt abstrakta skolan är även filosof. Han utforskar det manipulativa. Konst har något objektivt över sig genom att du tolkar men konstnären tolkar motivet och för fram budskapet i verket. Därmed är konst manipulativt.

I hans motiv utnyttjas känslar i det abstrakta. Känslomässig manipulation (Terra (Land), 1960):

Målningen styr dina känslor – Manipulerar dina känslor. Du förändras. Åtminstone en tid.

Op art är illusioner – Illusioner är manipulation
Nadir Afonso experimenterade också med op art. Op art är optiska illusioner. illusioner är en form av manipulation. Det används ibland synonymt med geometrisk abstraktion men jag delar inte den uppfattningen. Skillnader mellan op art och finns då op art använder en begränsad uttrycksrymd. Däremot kan det ses som ett subset till geometrisk abstraktion.

Ett exempel på op art har vi här om än inte Nadir Afonso:

Mer om Nuno Gonçalves: Konst i Portugal – Nuno Gonçalves till Nadir Afonso.

Kommentera

