Vad är pagination?

Jag vill inte ”outa” någon SEO-expert men jag fick en fråga om vad pagination är. Pagination är en gammal term från 1500-talet.

Senaste åren har det fått en annan betydelse. Det syftar på sidor som visar flera bloggpostningar efter varandra på en sida. Typiskt visas hela bloggpostningar där rubriken länkar till en undersida där bara just den bloggpostningen syns.

Google hade länge problem med att hantera paginationen men klarar det galant idag och jag har inte sett något problem med dem där på ett halvår.

Exempel på pagination: Tidningar på nätet.

Att stänga av pagination
Av och till har jag refererat till att jag stängt av pagination. Det är inte helt korrekt. Vad jag menat är att taggningssidor som den ovan inte gör subsidor när ett givet antal nås. Det tror jag innebär att PR fortfarande ger kraft samtidigt som att färskhet ger värde. Särskilt tror jag att det innebär att utlänkar värderas högre från bloggpostningar.

Då Google tycks ha anpassat sig till olika presentationssystem skiljer sig det sig hur man ska uppnå detta. För Blogger fodras att avstängd pagination ligger i Blogger taggar.

Lämna en kommentar