Att hitta sökord – Seriöst respektive bara Fräckt

Vår sajt Nyfikenvital har begränsade resurser. Dessutom angrips vi hela tiden av spammare som inte klarar av att skriva själva. Därför måste vi värdera var vi lägger våra resurser.

Därför får vi fundera vad vi orkar med att bevaka. Det är nödvändigt för att vi ska ha råd att hålla på.

Spam och plagiat
Slapp vi hantera de som plagierar skulle jag kunna lägga två timmar per dag på redaktionell text och kvalitetsarbete. Minst två timmar dagligen måste jag lägga på att hantera allt förbannat djävla spam. Särskilt sajter som plagierar oss.

GI-metoden
Bantning var ett sådant område där vi fick välja. Vi hade resurser att bevaka en bantningsmetod ordentligt och då valde vi den därför att den tycktes ha mest potential. De faktorer jag tittade på då var:

  1. Vetenskap? GI-metoden hade det då bästa vetenskapliga stödet och jag hörde från forskningssamhället att mer stöd var på gång.
  2. Vettig? GI-metoden var ju vettig. Man äter långsamma kolhydrater istället för en massa socker.
  3. Jättarna. TV4, Expressen och hälsoprofilerna satsade ju alla på den.
  4. SEO-folket. Här såg jag också att de som kunde se hur många som söker på ett nyckelord satsade på GI-metoden.

Särskilt fyra är en enkel metod som fota fungerar utmärkt för oss. Jag får bättre resultat av det när jag följer ca 10 personer än när jag gör egen research om sökord…

Exempel med Portugal
Jag gav Anton en länk till hans nya sajt om Portugal. Den är lite smal nu men han ska bygga ut framöver säger han. Där utnyttjade jag den också för att extrahera fram två orter i Portugal som då gissningsvis kan vara särskilt intressanta. Jag gjorde en liten bildspecial om dessa två på min fotoblogg:  Cascais – Estoril. Passade bra då jag visat ett tag hur man hittar ortsbilder på Flickr.

Att utgå från bara de orter som valts av en sajt är givetvis för smalt. Cirka tio personers val är en bra tumregel.

Kommentera

