Att vara tidigt ute med sökord

Att vara tidigit ute har potential för sökord på Google. Har ska jag ge några exempel på det men också diskutera flera metoder där det betalar sig utanför Google. Jag tror att många som arbetar seriöst med nättidningar och bloggar kan ha nytta av de här tipsen. Sedan är väl mycket ganska självklart för många av er gissar jag.

När vi skrev om Champix (läkemedel mot rökning) var vi tidigt ute. Först i Sverige eller bland de första. Då ”hette” det Chantix vilket var namnet som det såldes under i USA.

Massor av trafik på Champix
När varenda tidning sedan började skrev om det fick vi massor av trafik. Exakt vad Champix och Chantix gav då kommer jag inte ihåg men jag tror det var ca 300 – 500 läsare per dag som mest. Sedan dalade det snabbt ner och låg stabilt på tio – 20 ett tag kanske en månad vilket är bra trafik för oss på ett nyckelord. Nu ger det ”ingenting”.

Något bättre sökord som givit så mycket för någon dag har vi aldrig haft. Eller ens något som kom i närheten.

Konsolidering och korrigering av namn
Faktiskt konsoliderade materialet nyligen så att det är samlat på en sida vilket är bättre för läsaren. Det missgynnade oss rankningsmässigt på Champix tror jag, troligen därför att vi fick färre artiklar, men det gör ju det samma numera då det inte ger trafik. Men Chantix ligger det fortfarande fint på.

Sedan ändrade jag Chantix till Champix i artikeln eftersom det var det namn det sedan fick i EU. Det var ju mer korrekt. Jag har fått för mig att det missgynnade oss också🙂

Sak samma vilket. Artikeln är för läsarna och inte Google och det ska vara enkelt för den som söker information om Champix med rätt namn.

Troligen något kvalitetsfilter mot spammare som precis som vanligt missgynnar seriösa sajter också och tror jag mer.

Forskning & nyckelord runt läkemedel
Bevakar man forskning runt läkemedel får man goda möjligheter att komma tidigt ut. Vi den sista tiden skrivit om två nya läkemedel, eller sådant som är på väg att kanske bli läkemedel i alla fall, som har just sådan potential.

Sedan just kring läkemedel gör vi aldrig en nyhet bara för att få trafik eller få värdefull trafik. Kring mat, kul nyheter m.m. gör vi så av och till. Men läkemedel och forskning ska vara seriöst där ska man inte publicera nyheter för att söka trafik anser jag.

Sativex – Stor potential inför framtiden?
En nyhet fångade jag upp om ett läkemedel och skrev om. Det slog mig idag flera dagar senare att den kan ha jättepotential från den här aspekten.

Låt mig förklara varför jag tror Sativex kan potentialen. Sedan får jag väl ta att någon av de riktiga SEO-drakarna med stora nätverk knuffar ner oss🙂

Men ge oss gärna en länk om ni känner att det är något som ni tänker ta trafik på som tack för tipset.

Sativex – ett läkemedel med cannabis
Det här är alltså ett läkemedel med cannabis. Därmed träder flera faktorer in som jag tror kan innebära att det kan ge oss stor trafik. Cannabis är kontroversiellt. Läkemedel med cannabis ännu mer kontroversiellt.

Varför kontroversiellt? Egentligen?
Personligen har jag egentligen svårt att se varför det är kontroversiellt. Vi har redan mängder av läkemedel som är narkotiska och fyller en viktig funktion inom vården. Här ska det användas för behandling av neuropati där en hög andel av patienterna inte får effekt av befintliga läkemedel.

Neuropati är också mycket smärtsamt. Rent av att det kan vara så att vissa patienter kanske kan gå ifrån morfin och annan kraftig narkotika till det här läkemedlet. Dessutom skriver leverantören, om det stämmer kan jag inte avgöra, att dosen kan titreras så att patienten får effekt mot smärtan men inte blir hög.

Faktor I: Media
Nu kommer troligen Sativex godkännas som läkemedel i EU inom de närmaste två åren. Det kommer bli en riktigt stor nyhet tror jag. Är något kontroversiellt har det nyhetsvärde och därmed kommer de stora tidningarna förr eller senare ta upp det här.

När de stora tidningarna fångar upp det kommer många söka på läkemedlet och vi får trafik. I alla fall blev det ju så för Champix. Om nu inte de riktiga made-for-adsense-sajterna har tagit ner oss tills dess nu jag bloggat om det. Men jag får väl ta det.

Faktor II: RSS
Jag följde inte upp RSS träffarna men det som är kontroversiellt drar läsare.

Faktor III: Nyhetsbevakning
Sajter som verkar mot narkotika har nyhetsbevakning kring t.ex. här cannabis. De visar då aktuella länkar till nyheter. Den trafiken kan vara ganska tydlig just kring droger.

Mer om Sativex
Wikipedia: Sativex. Företaget som tillverkar det.

Kommentera

