En lista på saker till en blogg – fokus på innehåll

Diverse som jag själv använder eller vet är bra men inte orkar lära mig.

En större och på alla sett mycket bättre guide har jag nu publicerat på Nyhetsbloggen. Denna rekommenderas helt istället för denna:

Börja blogga i 14 enkla steg

1. Plattform
För de flesta bloggar med rimlig ambition finns knappast någon anledning att välja något annat än WordPress.org eller Blogger för blogg på egen domän respektive WordPress.com eller Blogger.com för fria bloggar. På Blogger kan du enkelt använda Google Adsense för att få intäkter om den får många läsare. För den som vill ha något mer anpassningsbart fungerar Drupal bra.

Vill du ha tips på hur du kan anpassa Blogger är det något jag arbetat mycket med och samlat tips om: Blogger: Guider & Tips.

2. Ämne och titel
Något att blogga om. Det kan t.ex. vara en specialistblogg som denna om nättidningar. Hästar får jag ett ovanligt högt antal kommentarer om på min blogg om fria bilder så det bör vara ett utmärkt ämne för den som är intresserad av det. Inom specialistområdet är bloggar utmärkta och kan ge mer än större media att läsa!

Titel på blogginlägg måste anpassas efter typ av blogg. En blogg som inte ”riskerar” att uppfattas som ”seriös” kan vara flexibel. Övriga bör vara noga med att korrekt beskriva blogginlägget (menar jag). Egentligen är det här det enda att tänka på för en blogg med den vanliga ambitionen när det kommer till innehåll. Resten måste utveckla sig själv.

3. Särskilt om nyheter
Att skriva om nyheter är vanligt. På min blogg här finns bl.a. nyhetstjänster samlade. Där finns källor till nyheter. Mest kring forskning vilket har ett lågt intresse. Mode, djur, teknik m.m. är vad som intresserar folk tror jag. Har du en blogg kring nyheter skriv en kommentar om den i bloggtaggen så lägger jag troligen till den.

Nyheter är billigt att skriva och kan ha läsarintresse. Var noga med referenser och licensregler.

4. Mervärde och nyheter
Försök skapa mervärde över tiden om du arbetar med nyheter. På Nyfikenvital har vi arbetat med specialistsidor där ämnet sammanfattas och alla nyheter kan hittas. Det kombinerar med på så sätt i någon mening en tidning med en uppslagsbok. Alla nyheter om ett ämne länkar specialistsidan.

När nyheter saknar eget värde brukar vi sammanfatta dem och ta bort dem och redirecta till huvudsidan men det är långt ifrån alla som menar att det är bra. För mig tycks det dock seriöst. När huvudsidan omarbetats mer låter vi den gå ut på förstasidan så att återvändande ser det. Dock inte igen i RSS men ev. att vi gör en särskild RSS-feed för detta framöver.

5. Använd möjligheterna Google ger
Google erbjuder numera mängder av värdefulla verktyg för publicister. De gör det möjligt att göra anpassade sökmotorer, hitta referensinformation i böcker, visa filmklipp m.m. En bra sammanställning för bättre studieresultat listar många av möjligheterna:

Bättre studieresultat med Google

6. Faktagranskning och kontextuell information
Hur kontrollerar du fakta? Hur hittar du statistik och kring-information om nyheten? Hur översätter du och får specialistord förklarade? Det är problem jag möter ofta. På min Uppslagsböcker och Fakta på nätet samlar jag användbara resurser jag hittar på nätet.

Kontextuell information är ett område där specialistbloggar kan glänsa. När en nyhet kommer är kontextuell information kring information, bakgrund, förklaring av termer m.m. som sätter nyheten i ett större kontext. Särskilt TV nyheter blir naturligt begränsade här genom att deras tid är mycket tydligt avgränsad. En blogg skriven av någon kunnig inom området kan däremot ge det. Dessutom på läsarens villkor d.v.s. den som inte behöver eller vill läsa det får nyheten kort först.

Vill du söka i och läsa hela Britannica gratis kan du göra det här via en liten tjänst jag byggde. Britannica och Wikipedia (engelska) kompletterar varandra bra!

7. Vem skriver du för?
Hänger samman med ämne naturligtvis. Tänk på att du inte alls behöver skriva för en mätbar publik. Du kan ju helt enkelt samla sådant som är intressant för dig och några till t.ex. familj.

8. Fria bilder
Både Wikipedia och Flickr ger goda möjligheter till att hitta fria bilder. Flickr kan du också använda för att lagra och dela dina egna bilder. Kontrollera alltid licensregler noga. Läs mer hur dessa och andra används korrekt på min blogg om bilder.

Bilder, kartor, skisser m.m. gör ditt blogginlägg bättre.

9. Sökmotor och taggning
Varför inte göra en egen sökmotor till din blogg? Rör bloggen ett specialistområde bör det ge mervärde. Google har en tjänst för detta: Google Co-op. Du kan bjuda in läsare att bidra till den. För den som arbetar med Adsense finns en särskild sökmotor som visar reklam så att du kan tjäna pengar på sökningar. Bättre sökresultat för sitesearch än Yahoo menar jag.

Taggning och taggmoln är också ett bra sätt att göra det enkelt för läsaren att hitta rätt.

10. Widgets
Saker du kan placera på din blogg för att öka värdet för läsarna eller dig själv. På WordPress.com är du begränsad till det de erbjuder färdigt men mycket finns att välja mellan. Blogger.com är mer flexibel.

En bra sajt att titta på den som kan programmera lite är code.google.com.

11. Språk
Google.se fungerar förvånandsvärt bra för rättstavning. Wikipedia kan användas för översättning av specialistermer. Skolverket har diverse lexikon men det mellan engelska och svenska är minst sagt begränsat. Språkbanken vid Göteborgs universitet har en del att berätta om språk.

12. Att samla användbara resurser
En länksida är vanligt med kompletterande resurser. Bäst tar man bara med sådant läsaren har nytta av eller något som kompletterar övriga sajten. På Nyfiken vital byggde vi en egen plattform för länkkataloger där vi samlar information om produkter vi recenserat i nättidningen: katalogen.nyfikenvital.org. Det skapar nytta åt läsaren genom att de enklare kan hitta testade produkter. Leverantören får också ut något av det genom att katalogen är kostnadsfri. Sådana länksamlingar kan du med Google Coop göra en anpassad sökmotor som söker.

14 Övrigt

Att registrera sin blogg i ett litet antal utvalda seriösa länkkataloger kan vara bra. Nedan följer några jag tyckte passade till Pryltrend.com.

www.lankcentrum.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: