Bildsökningen på Flickr tycks ändrad och sämre

På Flickr när man söker bilder är ett alternativ att söka på Most interesting. Bilderna rangordnas då efter hur många favoriter de har. Andra faktorer kanske har betydelse men antalet favoriter för bilden är mycket betydelsefullt liksom i mindre utsträckning tror jag totalt för fotografen.

Dessa sökresultat har hållt mycket hög kvalitet. Nyligen har de emellertid blivit sämre i den meningen att andelen bilder som inte föreställer man söker har ökat. Orsaken är tror jag att Flickr för den här sökningen värderat ner relevans.

Det här skapar lite mer arbete för mig som använder Flickr för att söka fria bilder. Förr hittade man alltid bra relevanta bilder med most interesting. Numera behöver jag ibland gå över till most relevant.

Exempel med grönt te
En bra illustration av detta är sökresultaten för grönt te: green tea. Jag har sökt massor på grönt te p.g.a. alla forskningsnyheter om det som vi publicerat. Förr hade man alltid relevanta bilder på första sidan som dessutom såg bra ut. Nu är andelen bilder med sämre relevans hög.

Det enda fotot som nu direkt föreställer grönt te är den här:


AttributionNoncommercial Foto: selva

Det här är inte bra. Arbetar man så mycket med Flickr vill man att det ska gå snabbt och ”optimerat”. Dock något acceptabelt alternativ till Flickr om man söker fria bilder (mer om fria bilder på min blogg om det) ser jag inte.

Kommentera

