Betydelsen av att förstå utlänkar & avsaknad av möjlighet att lista utlänkar

Vi har en stor svensk aktör som är enormt betrodd med sökmotorerna. Under året har de bedrivet en stor kampanj mot en verksamhet som är högst tveksam. De har rent av investerat stora summor i att motverka verksamheten. Storleken på summan kan jag inte tillförlitligt uppskatta men troligen att det handlar om 5 – 15 miljoner kr.

Inte helt förvånande visar det sig att de inte känner till att utlänkar betraktas som rekommendationer av sökmotorerna. Faktiskt att de hade länkat just en av de aktörer man försökt motverka. Vad mera är har knappast någon i övrigt valt att länka just det där då det är så tveksam. Hur mycket den länken gav i trafik vet jag inte men säg från min erfarenhet av sökorden om 500 läsare per dag från kanske 50 – 100.

Länkar som rekommendationer kan ha sin poäng men känner man inte till att de räknas på det sättet kan problem skapas just på de mycket högt betrodda sajterna. Möjlighet att lista utlänkarna motverkar det genom att allmänheten kan påpeka problem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: