Julklappar och julklappstips

Min blogg om prylar tänkte jag försöka göra något lite större av men inte får stort. Målet är ca 1000 unika besökare per dag mot mitten av 2008. Senaste månaderna har jag lekt runt och har prövat olika koncept för att hitta något som känns rätt och skiljer ut den.

Kul prylar
Från början prövade jag mer komiska prylar. Kommersiellt är detta utan tvekan en enkel väg att gå och kanske den enklaste. Det finns helt enkelt många potentiella besökare inom området.

Nackdelen är att många liknande bloggar finns. I och för sig kan jag göra det bättre men utsmetade bloggämnen kräver att man mer tid på marknadsföring. Mer betydelsefullt som talade emot var att jag kände lätt avsky mot allt skräp.

Ett exempel är den här prylen. En ful ansiktsmask som troligen inte fungerar särskilt bra men har en marknad som kul pryl.

Komiskt pryl

Intresset bland läsare är dock enormt för bloggar om sådana prylar. Och grejor som den ovan säljer dessutom bra därför att det är kul.

Exklusiva prylar?
Jag har experimenterat med ett koncept mot exklusiva prylar. Det känns mer rätt. Besökspotentialen är dock lägre. Kommersiellt värde kan ändå finnas genom att det är dyrare saker men fodrar tror att man satsar på affility snarare än Adsense. Jag gillar inte affility. Kräver att man engagerar sig för mycket. Så vi får se hur det blir.

Nackdelar med affility
Affility lösningar brukar olika företag få oss att införa på Nyfikenvital. Men särskilt två nackdelar gör att jag inte inför dem.

1. Jag kan inte styra hur företaget klarar av att konvertera trafiken. Genom att de bara betalar när de konverterar blir de inte motiverade där. Risken är att vi och andra i praktiken finansierar en sämre lösning hos kunden. Jämför man företag som kör hårt med affility mot andra tycker jag att man kan se mer slarv i navigering och framställning.

2. Jag måste sälja in deras lösning. Eftersom dessa företag inte konverterar bra själva bl.a. p.g.a. sämre framställning fodras att man säljer in deras lösning. De företag som är bra på framställning redan och som man skulle vilja ha som affility köper ju istället trafik via Adwords och Adsense.

3. Jag kan tappa intäkter. Tar en ny affility trafik kan den komma från befintliga lösningar som redan genererar pengar.

Exklusiva Julklappstips 2007
Det exklusiva konceptet skissar jag på nu och prövar på bloggen och ska särskilt pröva det i jul i form av julklappstips. Där är jag givetvis tidigt ute men grejen är ju just att hitta ett koncept för hela bloggen. Att specifikt ranka den på julklappstips tror jag är döfött. Bloggen är för ung för det. Sedan kan man tycka att det mesta som rankar bra där i just nu vissa fall faktiskt bara är affility och annonser utan något alls i övrigt.

Trafik lär julklappstipsen dock få ända. Framåt slutet av november ger jag huvudsidan för det en mycket synlig annons på Nyfikenvital och skjuter över 300 – 400 besökare dagligen därifrån.

När jag bloggat en exklusiv pryl som jag tror har potential som julklappstips så lägger jag till den på huvudsidan. Huvudsidan länkar ner till bloggpostningar.Där är några tips på julklappar samlade redan: Exklusive Julklappstips 2007. Det där kommer dock rivas om några gånger på vägen🙂

Julklappar och julklappstips
Det kan ju dock vara intressanta att göra lite research kring nyckelorden avseende Google. Huvudorden är ingen mening att försöka ranka på men hur är det med kombinationer?

Hur svåra är kombinationerna?
Här försökte jag inte bedöma potentialen men jag tittade lite hur svåra kombinationerna ser ut att vara. Den bedömning gjorde jag trivialt genom att helt enkelt titta på sökresultatet topp tio och vad som syns där. Indelat efter lätt, medium, svårt och otrevlig.

Nyckelord att kombinera Julklapp Julklappstips Kommentar
2007 Lätt Lätt För att slippa få resultat från tidigare år.
Årets Svår Svår
Man Medium Medium
Kvinna Medium – svårt Medium – svårt
Exklusiv Medium Medium

Hur svårt man upplever det är givetvis personligt. Det faktiskt nästan mer på hur van man är att skriva för detta som är säsongsbetonat. Vill man synas en period krävs väldigt lite länkar men däremot krävs att man kan ta fram bra innehåll.

Långsiktiga trender
Hade man gjort en långsiktig satsning skulle jag ha tittat på trender också. Vissa saker bör ju vara aktuellt många fler jular. Dessa skulle jag lägga på huvudsidor och se till att nyheter kommer regelbundet. På så sätt täcks området upp allt bättre.

Den typen av huvudsidor som sammanfattar ett område från viktiga aspekter:

  1. Nyheter.
  2. Länkar till viktiga sajter. Här t.ex. Konsumentverket o.s.v.
  3. Köpguide för ämnet.

Har lätt att få länkar över tiden.

Grupper av exklusiva julklappar
När jag experimenterat men konceptet har jag testat runt med olika typer av presenter för att se hur det ser ut i prototypen…

1. Design för hemmet
Området har utan tvekan potential. Särskilt kvinnor är mycket intresserade av området. Det gäller också en del män (som ofta gillar att visa upp en hög inkomst).

Den här högtalen, luftrenaren, lampan, spegeln m.m. tyckte jag har potential. Italiensk design: Rigel är luftrenare, högtalare, lampa och spegel.

Denna falska ved och stenar för den gaseldade öppnaspisen kanske också är ett bra julklappstips? Jag tyckte de såg mycket tilltalande ut. Från Lynn Kingelin Design Studio.

Sedan ska jag erkänna att de får mig att tänka på minnesmonumenten i Kambodja. Något förvånande känner jag inte att det är någon nackdel.

2. Exklusiv elektronik
Detta är ett område med potential menar jag. Två föremål finns med i prototypen nu…

iPod i rent guld.

En mobiltelefon också: Samsung i450. Utvald därför att den är av senaste modellen, har snygg design, är i övre prissegmentet och har förstärkare från Bang & Olufsen.

Uteliv & sport
Ett svenskt tändstål tog jag med. Den ursprungliga bloggpostningen skulle behöva skrivas om där för att passa in det nya exklusiva konceptet för bloggen.

Mervärde för läsaren kring julen
Också borde bloggen samlade mervärde kring julhandel. Till exempel länkar till andra sajter med julklappstips inom specialistsegment. Och information från myndigheter och konsumentorganisationer.

Konsumentverket har t.ex. en del bra information. Det samma borde gälla andra myndigheter. Och man kan där bara beklaga att svenska myndigheter inte har en gemensam toppdomän för att underlätta informationssökning.

Tips i julhandeln. Konsumentverket. Artikel om några saker man kan tänka när man söka handla julklappar.

Efter julhandeln kommer julrean som Konsumentverket skriver lite om. De har också den här artikeln om handel på nätet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: