Att vara trög och efter – Dags att testa Twingly

Tänkte börja pröva pinga Twingly och se vad det ger för erfarenhet. För mig verkar det som att tjänsten, som jag har för mig också är svensk utvecklad, placerar sig i en tydlig mitt för svensk bloggosfär. Koppling mot traditionella nättidningar ökar ju dess betydelse. Tjänsten tycker jag verkar utveckla sig åt rätt håll och har potential att utveckla sig till något mycket betydelsefullt, användbart och bra för svensk yttrandefrihet och diskussion.

Styrkan hos bloggar
Att börja använda sådant här är jag sen med. Däremot brukar jag vara bra på att spara undan saker för framtiden att titta på. I mycket känner jag att vi har mycket av de länkar vi behöver och de flytar på bra med spontant inlänkar enligt sökfunktionen på Technorati. Mindre tid krävs för att tipsa sajter och bloggare om oss.

Jag vill försöka gå över till en förvaltningsfas i kontext av det:

  1. Bevaka specifikt bloggar som länkar oss.
  2. Ta kontakt med dessa regelbundet och tacka.
  3. Ha koll på nya bloggar som ligger ämnesnära för att undersöka möjliga samarbeten.
  4. Stärka ambassader mot bloggosfären.

Bloggosfären är så stark som företeelse att givet en viss grund ska den kunna räcka som marknadsföringskanal om man har en öppen och ödmjuk hållning, och inte minst skapar mervärde åt båda hållet. Många företag är dåliga på detta och har en form av hybris. De tror att de har något inneboende värde eller betydelse i sitt företag. Så är det inte men var så för några år sedan.

Ambassader som koncept
Jag gillar ”ambassader” som koncept för marknadsföring och kontaktyta. Det är nog inget vedertaget begrepp. Åtminstone ser jag inte att någon annan använder ordet ambassader för det jag menar.

Låt mig ge exempelen på ambassader. Till Nyfikenvital hade vi inte möjligt att köpa bilder. Det innebär att behövde använda fria bilder. Dessa finns ju i foto-samhällen på nätet.

Kring det gjorde vi vår första ambassad: en blogg om fria bilder. Den sammanfattar sådant vi lär oss i guider så att andra kan ha nytta av det och särskilt fungerar som kontaktyta mot de fotografer och konstnären vars fria bilder används. Detta gav oerhört mycket tillbaka.

Denna blogg och SEO-forum fungerade som ambassade när jag lärde mig om SEO. Jag har nog tror jag det högsta ryktet på SEO-forum numera så det gick ju alldeles utmärkt.

Ambassader i bloggosfären
Kan man dra ner på andra aktiviteter kan man arbetar mer med ambassader och övriga förfaltning som jag pekade på. Och hoppas jag också arbeta mer med min blogg om prylar som jag ju nu prövar och skissar ett koncept för när jag har tid.

Jag har skissat en serie bloggar som vill få till nya ambassader i nya områden av nätet. Detta är bloggar där jag sammanfattar erfarenhet från Nyfikenvital som andra kan ha nytta av och då just bloggare. I gruppen finns förutom gamla fria bilder bl.a. följande två begrepp som jag ritar:

  1. Om att hitta nyheter att skriva om. Börjar se vettig ut.
  2. Uppslagsböcker – Om sajter för faktakontroll och kontextuell information. Väldig ny än. Kuriosa är att jag gjorde en första enkel version av något som ska bli just en uppslagsbok på Nyfikenvital. För att bygga mervärde från nyheter över tiden. Funktionell redan.

D.v.s. sådant jag haft nytta av för Nyfikenvital och som kan ge andra något. Man ger något för att också få något. Jag ger kunskap som tagit mig tid få en bild av.

Men de där bloggarna får utveckla sig i lugn takt. Ska man göra sådant där perfekt från början blir det aldrig av att göra något. Förhoppningsvis kan dessa bloggar ge lika, nästan otäckt mycket, som bloggbilder gav i konkret värde. Fria bilder är ju faktiskt ännu långt ifrån klar🙂 Inte minst behöver guiderna uppdateras och arbetas om.

I framställning blir de något opersonliga men detta ligger i ambassadens funktion. Den ger informatin av långsiktigt värde i en region och är ju inte en tidning. I dialog 1 – 1 kan sedan personlig representation realiseras.

Twingly, Twingly och Technorati
Givet alla punkterna i listan blir ju tjänster som just Twingly och Technorati ytterst centrala och extremt viktiga. Utan dessa går det inte att realisera något av det på ett sätt som inte tar enormt med tid.

Dessa tjänster krävs t.ex. för att se bloggare som bloggar om dig eller din tjänst. För att ge feedback och tacka. Och där deras blogg kompletterar ge riktigt mycket trafik tillbaka.

En önskan om Twingly
Guld vore om Twingly utvecklar sig till att inkludera många av de funktioner Technorati har och blir totalt centrum för svensk bloggosfär. Att använda bara en tjänst spar tid.

Kommentera

