Strategispel – En hobby som dog – Ge mig ett Playstation 3

Jag har spelat mycket strategispel. Först som ganska ung när jag var kanske 8 – 9 år. Två favoritspel på min C-64 var Defender of the Crown och Okinawa. Defender of the Crown hade imponerande bra grafik givet förutsättningarna i hårdvara. Okinawa var mer utmanande som strategispel.

Långt senare i livet började jag spela Red Alert och senare Red Alert II. Red Alert II och utbyggnaden Yuris Revenge var optimum inom strategispel. Där köpte EA upp Westwood och förstörde hela RA konceptet.

Inget strategispel kvar
Istället kom Generals som saknade spelkänsla, var buggt och allmänt dåligt. Uppföljaren på det köpte jag faktiskt och vår klan var levande där också. Men det var så mycket sämre änYuris revenge. Blizzars sörja har jag aldrig gillar.

Därmed fanns det ju inga strategispel att spela. Och jag har inte spelat ett dataspel sedan dess.

Hur ska jag spela?
Senaste månaderna har jag emellertid börjat sakna ett bra strategispel. Det är sunt tror jag och något att undersöka möjligheterna runt. Frågan är bara hur jag praktiskt ska kunna spela?

Min dator kör jag från CD-rom utan hårddisk. Den är dessutom för gammal för nya spel. Frågan jag ställer mig hur det är med det jag alltid kallat TV-spel d.v.s. Playstation 3 och Nintendo Wii?

Playstation 3 och Nintendo Wii
Jag tror inte de kallas TV-spel längre? Spelkonsoler är nog ordet? För dessa borde ju strategispel finnas kanske? Kanske har någon portat Red Alert II till dem?

Nu har jag inte tror jag råd att köpa ett Playstation 3 eller ett Nintendo wii. Men om någon vill betala det och några strategispel kan jag testa det på några bloggar och nättidningar. Lär betala sig. Det finns ju trots allt en något under 4000 unika besökare bland nättidning, prylblogg och en till kvalitetssajt.

Strategispel på Playstation 3
Här är en del om strategispel på Playstation 3 som jag hittade på nätet.

Reflektion jag hittade på Playstation-3.se, en sajt med info om detta TV-spel & forum, i en tråd:

Slaget om midgård I och II, roligaste strategispelet, bra online stöd och bra single player. Och såklart Star Wars Battlegfront II, en favorit som jag har suttit och lirat enormt mycket med kompisarna.

Två kandidater på strategispel har vi med andra ord redan.

Slaget om midgård tycks ju förövrigt vara ett dataspel från EA😦 Förstörelsen av Westwood känner jag mig fortfarande lätt bitter över🙂

Mer om strategispel
Wikipedia har som vanligt definierat begreppet strategispel (strategy game)

A strategy game is a game (e.g. computer, video or board game) in which the players’ decision-making skills have a high significance in determining the outcome. Many games include this element to a greater or lesser degree, making demarcation difficult. It is therefore more accurate to describe a particular game as having a certain degree of strategic elements, as in being mainly based around strategic principles.

The crucial factor that separates this type of game from all others is that there is relatively little chance involved. All players have equal degree of knowledge of the elements of the game. There is no physical skill required other than that necessary to interact with the game pieces.

Att komplementera det med är att de populäraste strategispelen d.v.s. de som Blizzard respektive Eastwood gjorde särskilt hade ett stort mått av taktik i sig. Du styr enskilda enheter, hanterar slag o.s.v. Även reaktion är viktigt. Dessa är realtidsstrategispel.
Turordningsspelen är ju däremot bara strategi.

Strategi finns dock med som den röda tråden hos både Blizzard och stackars Eastwood, RIP. Särskilt Eastwood var duktiga på det med supply management och tillverkning. Men att hantera enskilda slag.

Det här spelet GREAT INVASIONS™ tyckte jag såg lite intressant ut. Kartorna i Great Invasions är faktiskt mycket lika de som fanns i Defender of the Crown till C-64:an. De kom först Amiga 1000 1986 och 1987 till C-64 (många fler datorer). Nedan har vi en karta iGreat Invasions:

Nedan har vi huvudkartan, och den enda om jag minns rätt, i Defender of the Crown:

En till tråd där man söker ett bra strategispel har vi här. Lycka till med det. Jag gav upp ett antal år sedan och vi får se om förutsättningarna nu finns. Här har vi en liten sajt om strategispel med en del information. Här har vi något på engelska vars poäng tycks vara att man ska kunna ladda ner strategispel. För bökigt för mig att försöka pröva och datorn lär inte klara det heller.

Kommentera

