Länkkataloger – SEO nyheter

Här har vi ett blogginlägg om länkkataloger och Google: Stora länkkatalogers makt över SERPsen. Det är intressant uttryckt men egentligen mer intressant om man försöker att titta bredare.

Vem är vad – Samhällen & kataloger
Jag gillar inte DMOZ. Den är inte bra skött och mer så än mycket annat. Viktigt är dock att inse är att konceptet är sunt. Hos konceptet DMOZ finns dock något mer som oavsett deras problem lyfter upp dem.

Även om man nu bara betraktar en tänkt grupp ”välskötta” länkkataloger så är dessa tillsammans en undergrupp om inte en ytterligare faktor finns…

Kritiskt är vem, vilka eller vad som den representerar. DMOZ är ju ett samhälle som är icke vinstdrivande. De representerar något som inte är en ensam privatperson eller ett företag. Det är ett av internets samhällen.

Funktion & kataloger
Kataloger som inte är samhälle men ännu inte bara rösten av en person eller företag kan vara funktion. I funktion pekar de ut något sekundärt där katalogen speglar något annat.

Många exempel finns på sådana ”kataloger”. Inte minst Google själva har ett antal sådana länklistor. Vår katalog är ytterligare ett exempel. Den har ingen egen inkludering utan listar produkter som vi skrivit om. Den representerar ännu inte ett samhälle, även om ett tänk säg om tre år finns, utan visar bara det vi skrivit om och varit bra.

Funktion även om det är mer värdefullt än kataloger utan sådant syfte är dock mindre värdefulla som källa till länkar jämfört med något som representerar ett samhälle. Ett samhälle, och då inte vinstdrivande, är något mer.

Sociala nätverk – Svärdets har två sidor
Därav följer ju också att sociala nätverk utifrån den här principen bör värderas högt. Eftersom samhälle finns. Och det gör de ju också.

Tråkigt nog har de varit öppna för spam och vi kommer i den lätta limbo där vi är nu. Men funktioner och hantering kring sådant stärks över tiden. Ingenting är perfekt från början och särskilt blir det bättre.

Det här samma problem som med DMOZ. Representation av samhälle finns och det är så oerhört värdefulla. Men värde drar till sig spam.

Samhälle & Funktion är viktigt
När man ser över hela området av ”kataloger” i en bred bemärkelse ser vi att ett samhälle som inte är en person eller företag är ytterst starkt. I andra hand ligger funktion som är oberoende av just katalogen.

Där under liger övriga länkkataloger och samlingar.

Övriga länkkataloger och samlingar
Dessa tillsammans har ju en stor inverkan på sökresultat på Google. Men jag kan inte se att en länkkatalog i den här gruppen hanteras annorlunda än vilken annan länk som helst generiskt.

Jag ser ett undantag från detta och det är bloggar. Undantaget jag ser har ingenting med enskilda länkar att göra från enskilda bloggar. Där finns samma allmänna värde som alltid gäller även utanför bloggosfären.

Men tänk om man som sökmotor klarar att kategorisera bloggar? Är det så svårt? Lek nu med den tanken ett steg till. Säg att du kan betrakta dessa som samhällen🙂

Det är väl ganska intressant?

Kvalitetskatalogen.se
Och så har vi katalogen Kvalitetskatalogen.se som ju Öberg som har den bloggade om. Där finns ju givet den faktor vi diskuterade som har betydelse d.v.s. oavsett hur välskött en katalog är så bör dess värde ändå begränsas om den inte representerar ett samhälle eller en ytterst avgränsad funktion.

Öberg ger ju delvis svar på sin egen fråga…

Den har all potential i världen, jag godkänner endast länkar av hög kvalitet, och skulle i framtiden kunna delegera administrationen av enskilda kategorier till utvalda redaktörer.

I så fall går man från en person som länkar till samhälle. Det är oerhört starkt. Om man klarar att hålla entydiga regler och öppenhet. Jag menar hur många andra länksamlingar finns för svenska nätet som håller det idag?

Praktiska frågor & Kvalitetskatalogen.se
En praktiskt fråga som ställs och särskilt kring KTH vilket är intressant. Deras katalog representerar något tämligen avgränsat både avseende samhälle och funktion. Även kan faktorer rent praktiskt avseende andra användande aktörer som är ”optimeringar” ha betydelse. Detta avseende både kring DMOZ och KTH.

Att av någon anledning inte komma med kan kännas negativt men det har föga betydelse och praktiskt inverkan är ytterst begränsad för enskilda webbsajter av vad jag kan se numera när det kommer till Google.

Dagarna när DMOZ och KTH styrde SERP:ar är över. Fler samhällen finns🙂

Länkkataloger och att bygga värde
För att bygga värde i en nystartad länkkatalog långsiktigt finns faktorer jag ser gynnar katalogen. Jag har redovisat dessa här som jag ser och då anpassade mot just Öberg och andra i samma situation:

Fallet jag tänker mig här är inte ett SEO-företag som vill gynna kunder. Istället pekar jag här just någon, som jag uppfattar Öberg, som vill bygga något bra men också få ett erkännande för det.

Kritiskt här är då fyra enkla steg som vem som helst klarar.

Steg I – Jag är liten
Det första delsteget är ”lätt” och det är att man måste inse att man är en person och att man inte representerar ett samhälle på nätet. Att man skulle få en stor inverkan på någon sökmotor eller något annat oavsett hur ”välskött” katalogen är, är inte rimligt.

Men även om den inte representerar samhälle finns potential. Det är ”otydliga välskött” är givet här. Men också att katalogen har stor öppen:

  1. Vem tillhör den?
  2. Vad är namnen på redaktörerna?
  3. Exakt vilka regler gäller för att få komma med?

Och nu lyfter man sig i det här segmentet. Saker blir tydligt. Underskatta inte värdet av detta.

Steg II – Länkar till katalogen
Länkkataloger mår riktigt bra av bloggpostningar (generiskt). Men givet nu att man lyft katalogen något högre och tydliggjort saker och ting finns ju bättre möjligheter till det. Något finns som skiljer sig ut.

Kataloger från andra kataloger är antaligen också bra.

Steg III – Samhälle
Men tänker man sig en katalog men större inflytande än vad som är vanligt för länkkataloger kan det ju aldrig rimligen vara en länkkatalog representerade en person eller samhälle. Då måste ju något mer till.

Mer om länkkataloger. Det mesta av mitt material om det har jag flyttat ut till en avgränsad blogg om SEO. För att sortera ut material av långsiktigt värde och hantera det bra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: