En till katalog med samma mjukvara som katalogen.nyfikenvital.org

Vi byggde ju vår egen plattform till katalogen.nyfikenvital.org. Innan jag förklarar varför vi gjorde det beskriver jag kort hur vi arbetar med katalogen.

Vår katalog
I katalogen lägger vi kostnadsfritt till alla varor som säljs på nätet och som vi skrivit om. Vi ligger ordentligt efter där för allt vi skrev om innan katalogen fanns.

Poängen med detta är att:

  1. Läsarna hittar varorna lättare.
  2. Fler butiker skickar förhoppningsvis produkter. Det här fungerar faktiskt mycket sämre än jag trodde. Vår kö är förvisso lång och växande men det är inte ännu direkt så eller snarare inte alls, att vi kan välja och vraka kring vad vi skriver om.

En katalog på det sätt jag vill ha det
Jag önskade en katalog som prioriterade de funktioner jag, och ännu mer idag, menar är viktiga. Därför gjorde vi katalogen själva.

Katalog med innehåll
Jag önskade en katalog som hade funktion som prioriterade innehåll. All relevant information för varan ska enkelt kunna beskrivas. Där lägger vi idag in:

  1. Kort information om varan.
  2. Länk till produkttest hos oss.
  3. Länk till ev. köpguide.
  4. Länk till varan hos webbutiken som skickade den.

Framöver ska vi också länka in länkar till certifieringar, artiklar & recensioner hos andra tidningar m.m.

Taggning
Värdet ovan går att få från andra mjukvaror för länkkataloger om än mycket mindre prioriterat. Mer kritiskt var dock ett bra taggningssystem. Jag önskade mer än vad som fanns:

  • Ett taggningssystem där huvudsidor skapas för nyckelord.
  • Taggning ska vara kontinuerlig taggning.

Kontinuerlig taggning har jag diskuterat tidigare men efter jag hittade på ordet själv förklarar jag det igen. Varje entitet i katalogen utnyttjar sin ev. trust för internlänkning till att beskriva huvudsidan (jfr ”categories” på WordPress.com).

Värdet med detta visas tydligast med ett exempel. Idag lade jag till en ny kategori Tempur och en vara där. När nu sidan får en länk ges viss kraft av det och får man anta ett förtroende att för ämnet ”tagga” internt. Därmed ska ju det användas.

Kontinuerlig taggning fångar upp detta värde. Förtroende att beskriva nyckelordet vidare används för att beskriva huvudkategorin.

En till katalog
Vi gjorde på Nyfikenvital ett reportage med sajten Smärtfri och tycker jag fick ett bra innehåll och mycket som var intressant för läsarna. Smärtfri har också satsat tydligt på innehåll på sajten med artiklar och nyheter om ämnet. Därav följde vi upp med ett till reportage. Faktiskt gav jag med dem länkar från texten, om än inte sökmotorvänliga, så att de fick trafik tillbaka som tack…

Sjukgymnasten Robin Wakeham berättar om Tempur

Frisk rygg med Smärtfri och Robin Wakeham

Att diskutera med Wakeham var intressant och där pratade vi i övrigt också marknadsföring. För mig är det ganska sällsynt att man träffar på webbutiker eller andra där jag tydligt frr erfarenhet och kunskap med värde tillbaka. Ofta kan jag uppleva att den snabba utveckling vi har i branschen innebär att jag ligger före kunskapsmässigt.

I vilket fall som helst pekade jag bl.a. på att en katalog för att komplettera webbutiker kunde vara intressant. Där en katalog enligt:

  1. Katalogen ska inte användas osunt utan peka ut webbsajter som kompletterar artiklar och nyheter.
  2. De gör det enklare för läsarna att komplettera information.

Värde av detta ges (tillsammans på kort- och långsikt) enligt:

  1. Man inger förtroende ytterligare förtroende till läsaren.
  2. Också kan en sådan katalog driva en del trafik.

Givetvis kan man också tänka sig att en sådan lösningar donerar en viss ”länkokraft” beroende på algoritmen. Dock faktor två är stark i sig och ska inte underskattas och vi får t.ex. bra trafik från vår katalog.

Så jag sålde in att vi gör en katalog åt dem. Där då samma mjukvara vi byggde till Nyfikenvital. Eftersom vi inte gjort det tidigare satte jag ett tilltalande pris för det. När vi satt upp den får jag återkomma.

Relaterat
Jag svarade på en del frågor om katalogen i den här bloggen: För E-handlare: Skicka varor för utvärdering och få SEO-vänlig länk. Där finns mer information kring det värde jag ser av en katalog gjord på samma sätt som vår.

Har du också lust att blogga om vår katalog så skicka mig ett e-post. Jag hjälper självklart till och besvarar alla frågor.

Kommentera

