Google & Att ange vem som står bakom något & Att länka sig själv

Gör man en blogg är det tilltalande och korrekt att ange vem man är. Vi kan kalla det associerad länkning. Dessa pekar ut vem du är och ger läsarna möjlighet att bedöma dig i rätt sammanhang. Googles Matt Cutts kom jag ihåg bloggade att man just bör göra på det här sättet.

I övrigt har vi ju följande att betrakta…

Before you begin cross-linking sites, consider the user’s perspective and whether the crosslinks provide value. If the sites are related in business — e.g., an auto manual site linking to an auto parts retail site, then it could make sense — the links are organic and useful. Cross-linking between dozens or hundreds of sites, however, probably doesn’t provide value, and I would not recommend it.

Från Server location, cross-linking, and Web 2.0 technology thoughts.

Vi kan också se att Google själva har mängder av bloggar som länkar friskt till Google när det är passande.

Min tolkning är då att det är rekommenderat att länka för att ge läsaren sammanhang. Och inte riskera att implicit lura denne t.ex. genom att denne i en fråga tror att du är objektiv när så inte är fallet. Det handlar om respekt för läsaren.

Också är ju tolkningen jag gör att det är accepterat att länka till sig själv när det är vettigt i sammanhanget. Men är det en korrekt tolkning?

Google praktiskt runt det här
Rent praktiskt upplever jag inte att Google ser det riktigt på det här sättet. Men jag kan ta fel. Det här är nog ett problem med information från Google. Vi har officiell information som verkar vettigt att tolka på ett sätt samtidigt har vi mängder av bloggar från Google som kommenterar en massa.

Frågan i sig hur det ska hanteras är knappast viktig för någon. Jag precis som de flesta andra följer troligen mycket gärna entydig information för detta. Hur man ska länka till sig själv eller när det inte ska ske bör anges tydligt.

Googles sökresultat för Sverige är mycket bra just nu men en viss trötthet börjar bli allt vanligare. Dispergens i information är vad som orsakar det. Ett fenomen välbeskrivet och som kan uppträda när olika information ges avseende regler. När det uppträder är det oroande och mycket signifikant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: