Att få Drupal att fungera med Google Webmaster central

Liksom många andra verifierade jag för Google Webmaster central för ganska länge sedan. Plötsligt slutade det fungera och verifieringen fungerade inte efter det och gav felmeddelandet:

Our system has experienced a temporary problem.

Jag använde verifiering genom fil. Hjälpsidan som länkades till om felmeddelanden var helt intet sägande. Nu såg jag inget värde med Google Webmaster central och lade inte ner någon tid när det här första gången gav problem för kanske ett år sedan.

Efter det har jag börjat inbilla mig att Google Webmaster central kan vara användbart. Så jag fick för mig att för att jag skulle lösa det.

Sökning på felmeddelandet allmänt gav ingen information mer än att problemet ser ut att vara vanligt. En mer allmän sökning kring problem med verifieringen förde mig först till Googles Webmaster blogg. Denna länkade i ett ställe till en FAQ utanför hjälpsidorna som låg på Google groups. Denna länkade i sin tur till ytterligare en FAQ eller jämförbart på Google groups: Google Webmaster Help.

En av de för Google så typiska multipla parallella informationskällorna som ligger utspridda på olika officiella sajter och tjänster liksom inofficiella bloggar som medarbetarna driver privat.

I denna FAQ kan man läsa att vilka statuskoder som returneras i html är viktigt. Särskilt att 404 ska returneras om en fil inte finns. Det är viktigt eftersom autentiseringen i annat fall lätt kan angripas. Mer korrekt räcker det egentligen inte med att 404 ska returneras utan 404 not found snarare än ok.

Vi returnerade korrekt. Likväl raderade jag vår handgjorda felfil eftersom jag antog att man kanske samtidigt allmänt kontrollerade vissa standardsaker t.ex. förekomst av vissa tecken inte är fallet d.v.s. mer standardmässigt kring filtrering av indata runt säkerhet. Det är inte otroligt om de gjort detta tidigare utan explicit behov om de haft säkerhetsproblem runt verifieringen.

Det återställda standard felmeddelandet från Drupal löste problemet. Kring Drupal kan man också notera att vissa versioner inte returnerar felmeddelanden korrekt.

Hade all information funnits i hjälptexten hade problemet gått mycket enklare att lösa.

Kommentera

