Sesam och göra en bra sökmotor

Givetvis misslyckades Sesam. Det kunde knappast gå på något annat sätt. Att lyckas göra en sökmotor som ger egna konkurrenskraftiga sökresultat är enormt dyrt både i pengar och kompetens. Nu lägger de ner egen utveckling. Att göra algoritmer för att räkna fram SERP:ar är för stora företag som Google och Microsoft.

Däremot inte sagt att man inte kan göra en konkurrenskraftig sökmotor. Sökresultat kan köpas in från Google och Yahoo och istället kan sökmotorn fokusera på mervärden genom integration mot tjänster som Facebook, Wikipedia, Flickr, Youtube m.m.

Där finns det utrymme. Och jag menar att det idag inte finns någon sökmotor som är anpassad för vad ungdomar är intresserade av.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: