Att få betalt för att gå med i forum och sociala nätverk

Jag blev erbjuden pengar för att få med i ett amerikanskt socialtnätverk. Orsaken är att jag redan är med i ett befintligt som är ganska stort där jag har troligen ger ganska stort värde för det.

Men jag tycker jag har fått ut väldigt mycket av det jag redan är med i. Sedan tycker jag att de kunde ge mig lite mer där också om än inte pengar. Flyttar jag över till det nya lär nog väldigt många andra göra det också.

Att bygga värde i forum och sociala nätverk
Det här är en fråga som är värd att fundera över och inte bara här utan generellt också:

  1. Vad får jag konkret ut från sociala nätverk jag är med i?
  2. Vad ger jag för värde tillbaka?
  3. Vad innebär det när jag byter till ett konkurrerande eller nytt socialt nätverk?

När jag är med i sociala nätverk, forum m.m. är det för att lära mig saker, bygga konkreta värden, knyta kontakter m.m. Det handlar om att bygga och förvalta kapital.

I viss mening gör man en investering i nätverk och det gäller att förränta det på bästa sätt.

Kartlägga och planera
Det jag ska göra är att ta och rita upp de nätverk och forum man lägger tid i. Tänka igenom vad man vill få ut av dem och kategorisera kontaktnäten. Sedan får man sätta upp en målsättning av vad man tycker är rimligt att man ska få ut av det kontra det värde man ger.

När sociala nätverk utvecklas eller inte utvecklas
En särskild situation är när nätverk utvecklas eller inte utvecklas medan medlemmarna gör det. Det är då möjligheter för konkurrenterna dyker upp. På internet går sådant snabbt särskilt när nätet trots allt är så dominerat av ett få tal starka aktörer med Google i spetsen.

Kommentera

