Googles bildsökning fungerar inte för Wikipedia – Du kan göra redirects från Wikipedia

Det nedan greppade jag fel och har nu rätt ut orsaken samt lärt mig mer om Googles bildsökning. Den informationen har jag sammanställt på min blogg särskilt om sökmotorer: Att optimera för Googles bildsökning.

Jag är ganska säker på att jag tidigare har kunnat söka bilder i Wikipedia så här (i exemplet på pig d.v.s. engelska för gris):

pig site:en.wikipedia.org

Men resultaten inkluderar bilder från andra webbsajter och inte alls alla bilder från Wikipedia på grisar när jag gjorde det nu:

Google bildsökning

Är Googles bildsökning trasig?
Det ligger ju nära tillhand att misstänka att bildsökningen är tillfälligt trasig men testar jag t.ex. den här sökningen fungerar det hela perfekt: gris site:www.nyfikenvital.org. Faktiskt är det lite imponerande att två av de tre första bilderna föreställer grisar och först kom vår artikel Sigill och märkningar som du kan hitta på varor.

Så uppenbart är Googles bildsökning generellt inte trasig.

Missbrukas Wikipedia?
Wikipedia är mycket betrodd av Google. När bildsökningen ger sådana här resultat funderar man på om något nytt missbruk riktas mot Wikipedia för att föra ut länkkraft eller besökare från sajten.

Besöker man det första sökresultatet på pig site:en.wikipedia.org är detta den URL som Google ser:

http://en.wikipedia.org/upload/2/21/Piglet.jpg&imgrefurl=http://www.freewebs.com/funneswithtoni/picturesofpigs.htm&h=1536&w=2048&sz=1143&hl=en&start=1&sig2=92JegocSYT8IJTbmnH-Vsw&um=1&tbnid=BTSPefcMN95LnM:&tbnh=113&tbnw=150&ei=KsYbR934KZmC_AKh-oiyDA&prev=/images%3Fq%3Dpig%2Bsite:en.wikipedia.org%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Den%26sa%3DG

D.v.s. Wikipedia har en redirect-funktion. Det här är något som man kan misstänka går att utnyttja och troligen missbrukas det redan. Om det missbrukats just här eller det är en bugg eller liknande kan jag inte svara på eftersom jag inte brytt mig om att forska i det.

Men går funktionen att missbruka kommer det ske i stor skala och bildsökningar på Wikipedia blir inte längre möjliga.

Så jag hoppas att man sätter stopp för det här direkt. Jag och många med mig har nytta av Wikipedia och använder tjänsten regelbundet. Förstör den inte för oss.

Kommentera

