Nu har min Prylblogg formats färdigt…

Att skapa en prylblogg med eget koncept och inte är bara är ytterligare en prylblogg lika alla andra fick ta sin tid. Flera är de koncept jag undersökt och en del bloggade jag om det här på denna blogg tidigare: Julklappar och julklappstips.

Nu har jag skapat klart…
Denna vecka nådde jag fram och jag tror mig ha hittat det rätta konceptet för bloggen… Det är ännu inte fullt implementerat men kommer följa denna design.

1. Exklusiva prylar – Ex. Omega Seamaster
1/4 – 1/2 av bloggpostningarna ska ta upp exklusiva presenter och prylar. Bloggpostningarna ska inte vara korta och försöka fånga historiskt och kulturellt kontext.

Ex. Omega Seamaster.

2. Esoteriskt & Mysticism – Ex. Ganesha & Är jultomen egentligen lucifer?
1/6 – 1/5 av bloggpostningarna ska ha ett esoteriskt eller mystiskt tema. En koppling mot prylar är önskvärt men inte alltid nödvändigt.

I det första exemplet har vi en tydlig koppling till en ”pryl” som kan köpas på nätet: Staty av Ganesha (”elefantguden”) – Herre av hinder och intelligens.

I exempel två är prylen inget som går att köpa utan finns på museum (väntar på tillstånd att publicera den bilden direkt på bloggen): Är det tomten, Odin eller Lucifer som delar ut julklappar?

3. Kul och osmakliga prylar – Dålig smak
Målet är att ca 1/5 ska vara sådana prylar. Dock är detta väldigt enkla och triviala bloggpostningar så antalet kan gå upp när jag är lat.

Exempel: Till julgranen – Julgransprydnader gjorda av datorskräp.

Värdet av dessa bloggpostningar är dock mycket lågt även i relation till hur enkla de är att skapa:

  1. Mängder av dussin prylbloggar skriver redan sådant här.
  2. De ger dåligt med trafik från Google.
  3. Google Adsense konverterar vekt på dem.

4. Tunga prylar – Ex. Korvett
Optimalt ska lika många bloggpostningar göras om ”tunga prylar” som antalet bloggpostningar om prylar som attraherar personer med dålig smak. Dessa tunga prylar kommer med balansera och tillför dessutom en till läsargrupp som jag finner attraktiv. Både denna läsargrupp liksom den som ska balanseras konverterar dock dåligt.

Ex. Flygplan, båtar och bilar som använder smygteknik.

5. En bättre värld – Ex. Rättvisemärkt
Av och till utan något särskilt krav på antal ska bloggpostningar om sådant som har potential att ge oss en bättre värld tas in.

Ex. Julklappstips på Kläder – Fairtraid & Rättvisemärkt & Ekologiskt.

Något förvånande konverterar dessa bloggpostningar alldeles utmärkt.

6. Övergripande dimensioner – Ex. Årets julklapp
Återkommande ska alltid långsiktiga teman existera som sträcker sig över övriga dimensioner. Här har jag ju arbetat en hel del med ”årets julklapp” men annat kan t.ex. vara prylarna som våra makthavare köper.

Ett antal sådana dimensioner har planerats. Dessa tror jag är viktiga för att bygga långsiktigt värde och ge återvändande läsare ett tydligt värde.

Kommentera

