Att prediktera kommersiell framgång med internet

Uner slutet av 2006 testader jag en enkel metodik för att prediktera vad som blir en kommersiell framgång. Vad jag gjorde var att mäta hur omtalat Playstation 3 respektive Nintendo Wii var i olika sociala medier. Några exempel på testerna var:

Nintendo Wii vs Playstation 3 på You tube.

Nintendo Wii vs Playstation 3 i Bloggosfären.

Zelda vs Sonic på Flickr.

Men fler tester gjorde. Slutsatsen blev att Nintendo hade goda förutsättningar att hämta igen kraftigt med Nintendo Wii. Det visade sig stämma. Nintendo Wii har sålt över allt förväntan och mer än Nintendo klarat av att tillverka. Prediktionsmetoden är med andra ord intressant och inte minst genom att kostnaderna är försumbara särskilt jämfört med frågeformulär och liknande.

Vad är Playstation 3 och Nintendo Wii?
De är spelkonsoler som kom ut på marknaden ungefär samtidigt. Playstation 3 hade starkare hårdvara. Nintendo Wii var istället mer nytänkade med en ny typ av styrkontroll som spelkonsolen kan följa positionen av. Den går därför att använda som tennisraket, svärd m.m.

Mer om Playstation 3:

Forum, nyheter m.m. om Playstation 3 (svenska).

Officiell sajt för Playstation 3 (svenska).

Mer om Nintendo Wii:

Officiell sajt för Nintendo Wii (svenska).

Forum om Nintendo Wii (svenska).

Tidigare bloggat:

Wii in Melbourne.

nintendo_wii.

Nintendo Wii Kiosk.

Commodore 64 lever och har massor av användare.

Nintendo Wii mot Playstation 3 i vinter.

Zelda vs Sonic på Flickr.

Nintendo Wii mot Playstation 3 i bloggosfären.

Nintendo Wii vs Playstation 3 på You Tube.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: