Udda systematiska länkbyten och Bingo

Jag drog fel slutsats här p.g.a. okunskap. Google har helt enkelt börjat filtrera bort sidor med länkfarmar ur sökresultatet.

Därför tar jag också bort länken till:
http://www.svenskbingoguide.com
Som jag uppfattar absolut inte är värd en länk dels av det som står här men också av fler skäl än som framgår.

Jag såg TV-reklam för bingo på nätet. Det förvånande mig lite då jag alltid haft bilden av att bingo spelas i bingohallar och huvudsakligen fyller en socialfunktion för äldre respektive hemmafruar. Men givetvis kan bingo ge samma typ av nöje som övriga hasardspel även när de spelas på nätet.

Jag gjorde en liten bloggning om det på min prylblogg – Bingo på nätet. Mest därför jag insåg att jag inte visste något mer än om bingo än att man lägger saker på brickor och nummer ropas upp.

Länkbytessidor som inte indexeras
Jag tittade över bingosajterna som kom högst på bingo (google) för att hitta information. På den första upptäckte jag något tämligen intressant. De har en länkbytessida:
http://www.svenskbingoguide.com/site/bingo-links.php
som emellertid inte är indexerad.

Flera andra länkbytessidor finns utan länkbyten vilka dock är indexerade. Någon explicit anledning d.v.s. robot.txt eller meta-tag som stänger ut Google såg jag inte, inte heller någon skillnad när jag surfade med Google som useragent. Men vi kan se att den inte är indexerad.

Jag gissar att orsaken istället är att de skapat ett stort antal redundanta undersidor för att samla länkbyten trots att alla samlas i nummer två. Det minskar PR och länkbytessidan hamnar längre in i sajten och chansen för den att indexeras minskas. Sådana läggs helt enkelt på tills denna effekt nås. Också gäller att Google mindre gärna indexerar sidor med kort ankartext. Men jag ska inte utesluta att andra metoder kan ha missbrukats för att hindra sidan från att indexeras.

Vad vinner sajten på detta?
Seriösa 1-1 länkbyten fungerar bra med Google för båda parter. Många länkbyten eller irrelevanta länkbyten gör ingenting eller föga. En sådan här länkbytessida ger mycket lite men mer om den inte indexeras av Google. Länkarna in till sajten ser då istället ut att vara envägslänkar.

Att länka sådant man inte gillar är inte något jag gör i allmänhet men här kan det kanske vara bra🙂

Bingo portalen jag länkade istället
Nu hade lagt en del tid på att titta på den som låg nummer ett. Normalt brukar jag titta igenom topp 10 – 30 men nöjde mig med topp fem. Och det blev: Bingosidan – Svensk bingo Svensk guide för bingo på internet. Alla bingosajterna som rankas högt har ungefär samma redaktionella värde men den här hade sina poänger och jag såg inget mygel.

Nu när jag tittade lite mer hittade mer intressant om bingo:
Svenska spel hotar idrotten. Göteborgsposten.

Svenska spel verkar hota idrotten. Men svensk idrott får ju så mycket till godo och jag är lätt tveksam till att de är så avgörande för folkhälsan. Numera finns så många andra mer effektiva alternativ: bra information i TV, träningsinstitut, stegräknare, utmärkt information på nätet…

Själv spelar jag inte hasardspel. Dels är jag inte särskilt duktig på det men ännu värre tror jag alltid att jag ska vinna. Köper jag en trisslott är jag övertygad om att jag kommer vinna och blir tydligt besviken nästan förvirrad när det inte sker. Så jag spelar inte🙂

Kommentera

