Varning: SEO-hacking nu i Sverige – Bingo först ut

Bingo sidan jag bloggade om nyligen visade sig efter det bli utsätt för s.k. SEO-hacking. Någon tog sig in på sajten och saboterade den för att skada dess ranking på Google. Resultatet av detta kom nästan omedelbart och den gick från medlande mellan position ett och två till att inte synas ens topp 200.

Efter att jag e-postat med webbplatsägaren har fått reda på att han tidigare erbjöds att köpa en tjänst för att skada hans konkurrenter. Givetvis tackade han nej. Han har även tidigare utsatts för annat sabotage från en konkurrent.

Vi är riktigt starka nu
Sådant här är oaccepterat. Vi har sett liknande saker tidigare. Särskilt vill jag säga att ingen drabbad ska känna sig ensam i det och vi har en tråd på forumet där man kan få stöd, råd och hjälp från övriga medlemmar: Drabbade av SEO-hacking. Erfarenhet hur man löser de akuta problemen går att få liksom hur man löser det hela med Google.

Jag stödjer Bingo sidan – Gör det du också!
Bingo sajten har nu åtgärdat sabotageåtgärderna som angriparen gjorde för att skada hans sajt. För att stödja dess återhämtning bloggar jag den här och jag uppmuntrar alla övriga att göra det samma. Nästa gång kan det vara du eller jag som drabbas och den som inte hjälper övriga ska inte räkna med att få någon hjälp alls själv om de drabbas och inte betalar för det.

Just nu är Bingo sidan tillbaka på sin gamla position men min erfarenhet gör mig övertygad att det orsakas av ett DC som har en tidigare version av hans sajt före angreppet. Så det är nog borta i morgon. Se därför till att ge Thomas det stöd du kan!

Min bedömning är att det här kommer bli vanligt 2008 och Cutts delar den:

2008 will be the year that hacking and search engine optimization (SEO) collide in a major way. By the end of the year, a nontrivial fraction of blackhat SEO will involve illegally hacking sites for links or landing pages. One webhost will get a significant black eye as hundreds or thousands of customers’ websites are hacked. The growth of illegal-blackhat SEO will leave traditional blackhats with a difficult choice: risk doing something illegal or sit out.

Citatet kommer från hans bloggpostning: My 2008 predictions.

Vidare kan jag säga att Bingo sajten är den som satsat på material av hög kvalitet medan vissa konkurrenterna istället satsat på ytliga åtgärder och tveksamma metoder. Exempel på mycket material Bingo sajten satsat är deras FAQ om Bingo, en omfattande och bra skriven historia över bingo och massor av fler artiklar av god kvalitet.

Thomas säljer heller inte sökmotorvänliga länkar. De flesta informationssajter om gambling är däremot stödjande sajter bara avsedda för att länka andra. Men det var väl så att blackhat-sajterna inte klarade av en seriös aktör och förföll till ännu värre ondska istället. Och direkta lagbrott och beroende på omständigheter sådant som kan falla under internationell terrorism.

Thomas som driver sajten har också berättat att många fler stora artiklar är planerade. Bland annat ordlistor, reportage med med bingoleverantörer m.m. Det är en sajt som förtjänar en länk oavsett angreppet.

Erfarenhet från Google, Yahoo och Live + Wikipedia
Google reagerade snabbast på angreppet. En sak man såg tidigt var att site sökning inte visade första sidan alls. Yahoo tenderade att visa saboterade sidor högre på site sökning. MSN tog inte upp angreppet lika snabbt.

Mer om webbspam finns att läsa i Wikipedia.

Mer om Bingo
Det här häftiga bingospelet för hemmabruk såg ju riktigt elegant ut. Inget man förstör genom att spela med. Bloggade om det på min prylblogg: Bingo hemma (inte på nätet).

Bingspelet säljs här för den som inte ids besöka min prylblogg.

Vet du inte vad bingo är? Läs i Wikipedia: Bingo.

Kommentera

