Ett svar från SICS

Appropå det jag bloggade avseende SICS fick jag nu ett svar. Jag tog kontakt via de officiella kontaktuppgifterna och fick olika typer av ”autosvar” (hur autosvar fungerar och hur det går att styra i e-postklienterna vet jag inte) precis som förra gången för varje sådan jag e-postade enskilt.

När ett fåtal angivna var kvar valde jag att inte för de e-post jag skickade att bara sätta respektive av dessa utan också två av deras största (troligen de största) finansiärer. Faktiskt fick jag då omedelbart ett svar från SICS.

Om de greppade problematiken och om det kommer leda till åtgärder kan jag inte svara på. Initialt föreslog man emellertid att jag snarare än de borde söka rätt på den hos dem som har ansvar för de aktuella sidorna. Men det är inte ett fåtal sidor och absolut inte ett fåtal länkar per sida. Jag menar hur som helst att de har ett ansvar här och att det ansvaret började mycket tidigare än att ta kontakt med rätt person. Sådant här ska överhuvudtaget inte ha inträffat.

sics-spam.jpg

Vad har SICS medverkat till egentligen? Hur stor är skadan?
Den här sidan hos dem är fylld med länkar avsedda för att marknadsföra narkotika och läkemedel samt stödja ranking för sidor som säljer dem:

http://doping.sics.se/oldprof/archives/002915.html

Att säga narkotikaförsäljning är absolut inte en överdrift utan helt korrekt. Vi ser t.ex. ”reklam” för försäljning av Vicodin:

vicodin-spam.jpg

Vicodin är narkotikaklassat både i Sverige och USA. I Sverige skrivs det inte ut i öppenvård vilket dock förekommer i USA. Vicodin och ett fåtal likartade preparat har gjort att missbruk av opioder och opiater nu sedan flera år i USA slåss om första platsens om mest missbrukade narkotika tillsammans med kokain. Missbruk bland barn är vanligt (referens 1):

Of particular concern is the prevalence of illicit use of hydrocodone among school age children. In 2006, the Monitoring the Future Survey (commonly referred to as the high school survey) reported that 3%, 7% and 9.7% of 8th, 10th, and 12th graders, respectively, reported non-medical use of Vicodin® in the previous year.

Olaglig försäljning på nätet är en kanal som det sprids via (referens 1) för missbruk (hydrocodone är det engelska namnet på den narkotiska aktiva komponenten i Vicodin):

Hydrocodone is abused for its opioid effects. Widespread diversion via bogus call-in prescriptions, altered prescriptions, theft and illicit purchases from Internet sources are made easier by the present controls placed on hydrocodone products. Hydrocodone pills are the most frequently encountered dosage form in illicit traffic.

Vicodin är också kraftigt beroendeframkallande och angenämt (euforiskt). Det ger kraftig tolerans. Att bryta beroende och tolerans är likartat svårt som med morfin och heroin. Faktiskt är Vicodin sannolikt mer beroendeframkallande och ger svårare beroenden än morfin.

Spam och Google
Jag är ingen vän av länkförsäljning och har aldrig köpt eller sålt en sökmotorvänlig länk. Emellertid är det ingen fråga som engagerar mig överhuvudtaget. Jämfört med läkemedelsspam och sådana här problem som SICS m.fl. har är det fullständigt trivialt.

Att slå ner på bloggar o.s.v. känns som något som borde vara betydligt mindre prioriterat därför att mycket få av dessa skulle länka sådant här även om de får betalt.

SICS och andra sajter är problemet. Men förbättringar av situationen är inte trolig då de inte förstår (eller bryr sig att lägga tid på att förstå) problemet och tror att ev. skada bara orsakas av trafik (d.v.s. ingenting är mycket litet) man direkt skickar via länken. Men så är det inte utan länken styr position på Google för sajten som rankas och en mycket hög andel (i Sverige säg 75%) av besökarna av webbsajter når dem via sökmotorer.

Referenser
1. Drugs and Chemicals of Concern – HYDROCODONE. Usdoj.gov som sorterar under den amerikanska myndigheten DEA.

One response to this post.

  1. […] med all spam kring internetapotek många gånger tidigare här på bloggen. Senast var det i Ett svar från SICS där jag genom att blogga lyckades få SICS att efter lång tid plocka bort en massa spam som […]

Kommentera

