SICS stöder fortfarande implicit narkotikahandel

För mer än ett år sedan försökte jag ta kontakt med SICS (jag vågar inte länka till dem eftersom jag tror de tolkas som dåligt grannskap av Google och länken kan då skada den här bloggen) för att informera dem om att deras webbsajter var fyllda med länkar till sajter som håller på med narkotikaförsäljning och olaglig handel med läkemedel.

Jag fick aldrig något svar och länkarna fanns kvar. Därefter bloggade jag om det med förhoppning att det skulle få dem att lösa problemet.

Men helt utan resultat.

Nu mer än ett år senare kan vi se att länkarna fortfarande finns kvar:

http://doping.sics.se/oldprof/archives/002915.html

Från det tror jag inte att man ska dra slutsatsen att SICS sålt länkarna eller att de har andra intressen i verksamheten. Det tycks för mig helt orimligt från det jag vet om SICS. Jag är tämligen säker på att det är någon form av miss från deras sidor eller möjligen ett problem med ett fåtal medarbetarna. Att ta kontakt med dem igen ids jag dock inte för jag gjorde en stor insats kring det då mot flera personer hos SICS.

Problemet med sådant här är att det är svårt för sökmotorerna att förstå att det där är oseriösa länkar eftersom domänen sics.se var betrodd. Därmed åker drogsäljarna upp i sökresultaten och gynnas på bekostnad av enskilda personers lidande och folkhälsan. Dessutom sunkas sökresultaten ned.

Numera är sics.se (avseende aktuella subdomäner) emellertid inte starka längre. Domänen har tagit omfattande skada av länkarna. Sajter som inte tar bort sådant straffas med andra ord av Google. Det är bra och nödvändigt.

SICS huvuddomän har fortfarande ett högt PR och tror jag klarat sig. Subdomänerna med spam är dock brutalt straffade av Google.

Det här är ett exempel på SEO-hacking. Syftet i det här fallet är ju att gynna sajterna som länkas men sådant här går att göra också för att skada konkurrenter. Sådant är ju mycket värre i min värld och verkar nu ha börjat förekomma. Så skydda dig!

Mer om SEO-hacking
Tidigare bloggat här om SEO-hacking: Varning för SEO-hacking.

Besök den här tråden på SEO-forum för stöd & information om SEO-hacking.

Gamla goda minnen av bingo. En till som uppmärksammat problemet.

Varning för SEO-hacking. Ytterligare en blogg som varnar för problemet.

Kommentera

