Årets julklapp & Pryltrend

Inte första gången men första gången jag gjorde det publikt var 2006 när jag testade om Playstation 3 eller Nintendo Wii skulle vinna konsolkriget med en udda liten sök-metod för sociala media här på Anteckningsblocket Jag har ”lekt” med metodkonceptet av och till efteråt och den fungerar förvånadsvärt bra. Jag hade också gjort det innan ett par (eller kanske tre gånger) och då med 100% korrekt resultat innan det skedde här men då på bra mycket lättare frågor.

Metoden som såg Nintendo Wii som segrare i konsolkriget

Faktiskt är det intressant att den fungerat så bra eftersom det är mycket spam inom sociala media samtidigt som jag egentligen alltid filtrerat ganska dåligt (för att inte ”slösa” tid). Det vore intressant att någon gång jämföra med snabba ta en titt filtrering mot PR på sajterna för att få en indikation var Google ligger kontra detta. Spontant misstänker jag att de ligger något bättre men inte enormt så. Troligen är det så att jag kan filtrera ganska bra snabbt.

Hur som helst är de här gamla postningar bra för att titta på experimentet…

Den första var en liknande sammanfattning som jag gör nu vilken skedde 1 januari 2008. Det var då jag fick den första bekräftelsen på att de långsiktiga lösningarna från metodiken också var ganska korrekta.

Att prediktera kommersiell framgång med internet.

Sedan ska sägas att i bloggningarna visar jag konceptet sedan den exakta metodiken jag använder framgår egentligen inte. Men du kan som sagt se principen och det är vad som är viktigt även om du kan behöva testa dig fram en del för att hitta en bra metod.

Intressant att läsa är även…

Nintendo Wii mot Playstation 3 i vinter.

Nintendo Wii mot Playstation 3 i bloggosfären.

Nintendo Wii vs Playstation 3 på You Tube.

Zelda vs Sonic på Flickr.

Wii in Melbourne.

nintendo_wii.

Nintendo Wii Kiosk.

Commodore 64 lever och har massor av användare.

Nintendo Wii blev årets julklapp

Nintendo Wii var ofantligt populär julen 2007. I Sverige sålde den fullständigt slut och handlarna kunde sälja ”kölappar” till att få köpa Nintendo Wii. Helt otroligt. På min blogg Prylar, Prylar och mer Prylar predikterade jag den framgången och grunden där var faktiskt just den här metoden.

I år menar Handelns Utredningsinstitut (HUI) att årets julklapp blir en upplevelse. Faktiskt har jag upplevelse också på min kortlista med tre julklappar som kandidater till årets julklapp 2008: mini-pc, iPhone 3G och Upplevelse. Min favorit just nu är mini-pc därför att:

  1. Hur mycket man vill lägga är väldigt flexibelt. Du kan hitta en lösning som räcker till nöjescentral för film och musik (utan högtalarsystem) för mindre än 2000 kr. Upplevelse är dyrare och det är ekonomisk kris.
  2. Att köpa något som inte är en fysisk pryl är ovant för folk även om presentkort m.m. liknar detta. Detta diskuterade jag mer noggrant där fler exempel på julklappar som liknar upplevelse gavs i: Årets julklapp – Blir det upplevelse?
  3. Även om du ger en upplevelse som present kommer barn och ungdomar troligen också få en pryl. Och de som ger upplevelse har troligen stabil ekonomi (därför att det som känns som bra julklappar där är dyrt) och ger då troligen något som kostar lite också som pryl-present.

Men jag har som sagt upplevelse som en av tre kandidater. Intressant nog har jag dock ännu inte prövat den metodik jag diskuterade i början här på frågan. Men det ska ske… Här kan jag dock tänka mig att störningarna av aktiva marknadsföringsåtgärder i sociala media stör mer än tidigare då många fler aktörer säljer prylar som faller under mini-pc och  iPhone 3G än som säljer upplevelse…

Hur som helst får vi då se om metodiken kan säga något om årets julklapp igen (^_^)

Kommentera

