Bilder på kända kryptologer

Lucky Luke kom jag ihåg gjorde sig rolig över frenologi d.v.s. att man kan utläsa personlighet från huvudets form. Det är ingenting jag riktigt tror på men när jag gjorde den här bloggpostningen om försvarsfilosofi fick jag för mig att kryptografer ofta har hög panna🙂

Där har vi ju Bruce Schenier som skrev sitt fantastiska standardverk över kryptografi med sin höga panna…

Bruce Schenier

Bruce Schenier

Bilden på honom hittade jag i Wikipedia på Bruce Schenier. Fotografen är Simon Law och rättigheterna är en av creative commons licenserna: Creative Commons Attribution ShareAlike 2.0

När jag besökte Flickr där Wikipedia hittat bilden från början hade vi ju Diffie bredvid honom i originalbilden och även där har vi hög panna:

Whit Diffie och Bruce Schneier

Whit Diffie och Bruce Schneier

Vi ser samma sak med mycket skickliga Ross Andersen

Ross Anderson

Ross Anderson

Och Charles Babbage

Mängder av andra exempel hittade jag i Wikipedia och bland annat: Charles Wheatstone och David Chaum.

Men massor går att hitta om man letar runt i kategorin Cryptographers i en.wikipedia.org.

Det här var väl ändå lite små intressant?

Hur är det med annan IT- och informationssäkerhet?

Nyligen här bloggade jag om Att illustrera Virus – Biologiska virus, Datavirus, Memer m.m.

Där tog jag bl.a. upp C Rudolf IT-säkerhetssajt. Eftersom jag känner honom kan vi se om vi kan få honom att kanske göra något motsvarande kring antivirus. Jag misstänker (men har inte tittat efter) att dessa kanske har annorlunda panna än kryptografer. Han har ju inriktat mjukvara mycket på antivirus, datavirus och dylig hemma-dator-säkerhet vanligt folk har nytta av.

I väntan på det kan vi ju fundera hur Bruce Lees panna ser ut under luggen:

Bruce Lee

Bruce Lee

Fotografen till bilden ovan är Tom Harpel. Wikipedia uppger att licensen är Creative Commons Attribution 2.0.


Kommentera

