Prediktera och mäta internet

I inlägget Att prediktera kommersiell framgång med internet sammanfattade jag kort några experiment jag gjorde under slutet av 2006. Jag skrev bland annat:

”Under slutet av 2006 testader jag en enkel metodik för att prediktera vad som blir en kommersiell framgång. Vad jag gjorde var att mäta hur omtalat Playstation 3 respektive Nintendo Wii var i olika sociala medier.

Nintendo Wii vs Playstation 3 på You tube.

Nintendo Wii vs Playstation 3 i Bloggosfären.

Zelda vs Sonic på Flickr.

Men fler tester gjorde. Slutsatsen blev att Nintendo hade goda förutsättningar att hämta igen kraftigt med Nintendo Wii. Det visade sig stämma. Nintendo Wii har sålt över allt förväntan och mer än Nintendo klarat av att tillverka. Prediktionsmetoden är med andra ord intressant och inte minst genom att kostnaderna är försumbara särskilt jämfört med frågeformulär och liknande.”

Dessa tankar har utvecklats en del genom åren. Händelser runt flera spännande varumärken följs på min Pryltrend. En av dessa är Nintendo och en kortfattad analys av vad som gjorde vi så framgångsrik publicerades 1 juni 2009:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Även håller jag sakta på att dokumentera den modell jag använder. Det sker separat på nya sajten:

Hedonimeter.org

Där beräknas också ett lyckovärde för Sverige.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: